Spółka Trakcja S.A. odniosła się do komunikatu PKP Polskich Linii Kolejowych oraz informacji zamieszczonej na portalu raportkolejowy.pl dot. przesunięcia uruchomienia połączenia kolejowego do Wisły.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w pierwszym komunikacie dot. opóźnień na modernizowanej linii kolejowej Bronów – Wisła Głębce poinformowała, że problemy wynikają z opóźnień w dostawie urządzeń firmy Bombardier. Prostując informacje, jako przyczynę wskazała opóźnienia w prowadzeniu projektu przez firmę Trakcja S.A. Spółka odniosła się do zarzutów.
W przesłanym do redakcji „Raportu Kolejowego” piśmie informuje, że spółka Trakcja S.A. jest Generalnym Wykonawcą, który prace w zakresie sterowania ruchem kolejowym zlecił podwykonawcy – Kolejowym Zakładom Automatyki S.A. w Katowicach. Dostawcą urządzeń w ramach zadania jest spółka Bombardier Transportation (ZUWS) Polska Sp. z o.o.
Prace przy rewitalizacji linii kolejowej na odcinku Bronów – Wisła Głębce przez Skoczów, podzielone zostały przez zamawiającego na trzy części.
– TRAKCJA S.A. realizuje zadanie A – Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Bronów – Wisła Głębce – informuje spółka. – Zadania B oraz C są realizowane na podstawie odrębnych umów z Zamawiającym z odrębnymi, niezależnymi od działań spółki Trakcja S.A. podmiotami.
Projektowanie i wykonanie prac budowlanych w branży srk na stacjach objętych włączeniem do Lokalnego Centrum Sterowania Skoczów jest realizowane przez Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. Kraków.
– Z posiadanych przez Trakcję S.A. informacji wynika, że w tym zakresie dostawcą urządzeń także jest Bombardier. Mając powyższe na uwadze, należy podkreślić, że obszary problematyczne do których odniósł się m.in. Zamawiający – PKP PLK S.A. w komunikatach przesłanych do mediów, dotyczą zakresu wykonywanego przez podmioty realizujące zadania A oraz C – informuje spółka. – Pokreślenia wymaga, że zakresy oraz terminy uruchomienia urządzeń sterowania ruchem kolejowym obu zadań mają wpływ na przywrócenie ruchu kolejowego. PKP PLK w swoich komunikatach prasowych pomija fakt złożoności zleconego zakresu dostaw, robót, odbiorów oraz konieczności koordynacji wielu podmiotów realizujących zadania.
W wyniku sytuacji podmioty odpowiedzialne za realizację prac na wspomnianej trasie zobowiązane zostały do wyjaśnień.
– W świetle otrzymanych na tej podstawie informacji, pomiędzy podwykonawcą zadania A – Kolejowymi Zakładami Automatyki S.A. Katowicach, przy udziale Generalnego Wykonawcy zadania A – Trakcja S.A., Generalnym Wykonawcą zadania C – Krakowskimi Zakładami Automatyki S.A., a dostawcą rozwiązań srk – firmą Bombardier, toczą się aktualnie zaawansowane rozmowy w przedmiocie rozwiązania sytuacji i umożliwienia ukończenia zadania inwestycyjnego, a tym samym wznowienia ruchu kolejowego na przedmiotowym odcinku – podkreślają przedstawiciele spółki Trakcja.
W informacji, którą wcześniej podaliśmy wynika, że za opóźnienia odpowiedzialna jest tylko spółka Trakcja, co wobec powyższego jest informacją nieścisłą.