Aktualności Inwestycje Tramwaje Wydarzenia

Tramwaj na Klecinę w dwóch wariantach

Wrocław kontynuuje rozbudowę swojej sieci tramwajowej. Wrocławskie Inwestycje otworzyły oferty w przetargu na projekt i budowę nowej trasy tramwajowej na Klecinę. Inwestycja ta ma poprawić komunikację w południowej części miasta i ułatwić codzienne dojazdy mieszkańcom.

Dolnośląska Pracownia Projektowa za 2,4 mln zł przeanalizuje dwa warianty trasy i stworzy projekt dla najlepszego z nich. Zaprojektuje również drugą nitkę torowiska na ulicy Przyjaźni. (Fot. MPK Wrocław)

Nowa linia tramwajowa ma połączyć istniejącą sieć tramwajową z rozwijającą się dzielnicą Klecina.

Docelowo powstaną dwa warianty trasy tramwajowej. Ten zaplanowany już wcześniej przez miasto (ul. Przyjaźni – ul. Kupiecka) spotkał się z oporem części mieszkańców Wrocławia. Wyłoniony w przetargu projektant zaproponuje więc trasę alternatywną (od pętli „Klecina” do mostu nad Ślęzą, gdzie włączy się w ślad planowanego torowiska). Od Ślęzy do Kupieckiej oba warianty są takie same.

Wrocławskie Inwestycje, spółka odpowiedzialna za realizację projektu, zaplanowały, że prace obejmą:

  • Budowę torowiska o długości kilku kilometrów
  • Stworzenie nowych przystanków tramwajowych
  • Modernizację infrastruktury drogowej i sygnalizacji świetlnej
  • Przystosowanie trasy do potrzeb pieszych i rowerzystów

Projekt ten wpisuje się w strategię miasta, która zakłada stopniową rozbudowę sieci tramwajowej i ograniczenie ruchu samochodowego w centrum.

Pierwszy wariant trasy tramwajowej, biegnący od ul. Przyjaźni do Kupieckiej.
Pierwszy wariant trasy tramwajowej, biegnący od ul. Przyjaźni do Kupieckiej.

Kto chce wybudować tramwaj na Klecinę?

Do przetargu zgłosiło się kilka firm, które przedstawiły swoje oferty na projektowanie i realizację inwestycji. Władze miasta analizują propozycje pod względem kosztów, terminów realizacji i zgodności z założeniami przetargowymi. Kluczowe będą również kwestie związane z jakością wykonania oraz doświadczeniem wykonawców w podobnych projektach.

Dlaczego ta inwestycja jest ważna?

Budowa nowej trasy tramwajowej na Klecinę to kolejny krok w rozwoju wrocławskiej komunikacji miejskiej. W ostatnich latach miasto inwestuje w nowe linie tramwajowe, co ma na celu poprawę mobilności mieszkańców oraz zmniejszenie korków. Dodatkowo, ekologiczny transport publiczny przyczynia się do redukcji emisji spalin i poprawy jakości powietrza.

Kiedy rozpoczną się prace?

Po wyborze wykonawcy i podpisaniu umowy, rozpoczną się prace projektowe. Szacuje się, że pierwsze roboty budowlane mogą ruszyć w ciągu kilku miesięcy.

Projekt korzystniejszego rozwiązania trasy powinien być gotowy w I kwartale 2027 r. W ramach inwestycji przebudowane zostanie istniejące torowisko na ul. Przyjaźni. Obecnie jest tam jeden tor, po którym tramwaje kursują naprzemiennie. Dobudowa drugiego toru poprawi przepustowość trasy.

Dodaj komentarz