Inwestycje

Na CMK przeprowadzono próby obciążeniowe mostów i wiaduktów

Na nowych mostach i wiaduktach, na jednym z torów szlaku Pilichowice – Olszamowice, na Centralnej Magistrali Kolejowej, przeprowadzono próby obciążeniowe. Do tego wykorzystano 117-tonowe lokomotywy. To był ostatni etap działań przed wznowieniem na trasie ruchu kolejowego.

PKP Polskie Linie Kolejowe finalizują prace modernizacyjne na 16 obiektach inżynieryjnych – w tym 4 mostów i 2 wiaduktów na 16-km torze na szlaku Pilichowice – Olszamowice na CMK. Wcześniej prace zakończono na sąsiednim torze, na którym zgodnie z rozkładem kursują pociągi.

Ważąca 117 ton lokomotywa sprawdziła czy zachowanie nowych obiektów jest zgodne z zakładanymi przez projektantów wartościami. Podczas badań statycznych specjalna aparatura dokładnie mierzyła parametry konstrukcji. Testy zakończyły się pozytywnie. Kolejnym etapem, przed planowanym wznowieniem ruchu, będą próby dynamiczne.

Prace modernizacyjne objęły 4 mosty nad rzekamiCzarną Maleniecką, Barbarką, Gerszczynką i dopływem Czarnej Malenieckiej. W miejsce starych wiaduktów w Myśliborzu i Siedlowie (łódzkie) wybudowane zostały nowe konstrukcje. 10 przepustów, które zapewniają właściwe odwodnienie i pełnią funkcję przejść dla małych zwierząt, zostało zmodernizowanych. Obiekty położone na terenie województw świętokrzyskiego i łódzkiego zostały dostosowane do przejazdu pociągów z prędkością do 250 km/h. Powrót pociągów na zmodernizowane obiekty zaplanowano w połowie grudnia. Po nowych obiektach pod sąsiednim torem pociągi kursują od lipca.

Inwestycja jest realizowana w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Wartość inwestycji to blisko 57 mln zł netto. Finansowanie zapewnione jest ze środków krajowych.

Po Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi pojadą z prędkością ponad 200 km/h

W październiku bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym zwiększyły dwa nowe wiadukty na CMK. Bezkolizyjne skrzyżowania w Koziej Wsi i Motycznie (świętokrzyskie) zastąpiły przejazdy kolejowo-drogowe w poziomie szyn. Kolejne dwa obiekty nad CMK są w budowie – w Radwanie i Zachorzowie Kolonii w woj. łódzkim.

Inwestycje PLK na Centralnej Magistrali Kolejowej dostosowują linię do prędkości do 250 km/h, podnoszą poziom bezpieczeństwa i docelowo skrócą czas podróży koleją. Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich zaplanowanych prac na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz uruchomieniu systemu GSM-R i systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h. CMK zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.

Reklama