Tramwaje

Tramwaje nie przyspieszyły. MPK Poznań podsumował 2024 r.

MPK Poznań podsumowało rok 2024. Do tramwajów i autobusów miejskiego przewoźnika wsiadło ponad 260 mln pasażerów, to prawie 5,8 proc. osób więcej niż w roku poprzednim. Podliczono także liczbę sprzedanych biletów.

Fot. By Chris0693 - Own work, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51564268
Fot. By Chris0693 – Own work, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51564268

W roku 2024 MPK Poznań dysponowało 229 tramwajami, w tym 180 pojazdami niskopodłogowymi oraz 329 autobusami. Łącznie na ich pokład wsiadło 267,1 mln pasażerów – to wynik o 15,4 mln osób wyższy niż w roku 2023.

Do dyspozycji pasażerów było 397 punktów sprzedaży biletów w tym 173 z zainstalowanymi terminalami. W Poznaniu funkcjonowało 131 biletomatów.

W 12 miesiącach minionego roku sprzedano 24 mln biletów, korzystano także z 1054,3 tys. kart PEKA (nośnik opłat). W roku 2023 funkcjonowało 976 tys. takich kart.

Politechnika Poznańska i MPK Poznań zacieśniają współpracę

Prędkość poznańskich tramwajów

Średnia prędkość komunikacyjna tramwajów od 2018 roku utrzymuje się na stosunkowo stabilnym poziomie, z niewielkimi wahaniami (od 20,4 km/h w 2019 roku do 21,0 km/h w 2023 i 2024 roku). Wyższy poziom prędkości w ostatnich latach jest efektem modernizacji infrastruktury oraz poprawy organizacji ruchu.

Infrastruktura i tramwaje na przestrzeni lat

W latach 2018–2024 długość tras tramwajowych w granicach miasta była zmienna. Początkowy wzrost z 65,5 km w 2018 roku do 69,7 km w 2019 roku został zahamowany przez pandemię. Z uwagi na inwestycje torowe i zamknięcia, w roku 2022 długość dostępnych tras spadła do poziomu 62,6 km.

W latach 2023–2024 nastąpił wyraźny wzrost – tramwaje kursowały po trasach o łącznej długości 72,7 km.

Liczba tramwajów

Flota tramwajowa w latach 2018–2024 była dość stabilna. W 2018 roku eksploatowano 223 tramwaje, a w 2024 roku – 229, czyli o 6 pojazdów więcej. Co ważne, liczba tramwajów niskopodłogowych wzrosła istotnie z 129 w 2018 roku do 180 w 2024 roku.

Średni wiek tramwaju

W 2018 roku średni wiek tramwaju wynosił aż 22,3 lata, ale już w 2019 roku spadł do 18 lat. W kolejnych latach średni wiek stopniowo wzrastał (do 20,8 w 2022 roku), by znów spaść do 17,6 lat w 2023 roku. Te dynamiczne spadki związane są z inwestycjami taborowymi i wyłączaniem z ruchu najstarszych pojazdów.

Średnia długość tramwaju

W latach 2018–2023 średnia długość tramwaju wynosiła około 24,4–24,6 m. W 2024 roku nastąpił jednak znaczny wzrost do 29,7 m.

Średnia liczba miejsc stojących i siedzących

Liczba miejsc stojących w tramwajach rosła z 131 w 2018 roku do 147 w 2023 i 2024 roku, co jest naturalną konsekwencją inwestycji taborowych. Z kolei liczba miejsc siedzących była względnie stabilna (36–38) aż do 2022 roku, kiedy to spadła do 35 w 2023 i 2024 roku.

Podsumowanie w liczbach

W 2024 roku MPK Poznań przewiozło łącznie 267,1 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 5,8% w porównaniu z rokiem poprzednim. Tabor tramwajowy liczył 229 pojazdów, w tym 180 niskopodłogowych, a długość tras tramwajowych wzrosła do 72,7 km. Średnia prędkość komunikacyjna tramwajów wyniosła 21,0 km/h, utrzymując się na stabilnym poziomie. Sprzedano 24 mln biletów, a liczba kart PEKA wzrosła do 1,054 mln. W 2024 roku w Poznaniu było 397 punktów sprzedaży biletów i 131 biletomatów. Średnia długość tramwaju wzrosła do 29,7 m, a liczba miejsc stojących w tramwajach do 147.

Dodaj komentarz