Bydgoszcz, Wrocław, Poznań i Kraków – do tych miast trafią unijne środki na zakup nowego taboru tramwajowego. Po przeanalizowaniu złożonej dokumentacji wsparcie otrzymały 4 z 12 zgłoszonych przedsięwzięć.
Łączna kwota dofinansowania to prawie 590,5 mln zł. Ze środków tych zakupionych zostanie 88 sztuk nowego taboru tramwajowego. O te starać się mogli organizatorzy oraz operatorzy publicznego transportu zbiorowego.
Po przeanalizowaniu złożonej dokumentacji – liczbę punktów umożliwiającą zakwalifikowanie do wsparcia otrzymały 4 z 12 zgłoszonych przedsięwzięć:
- Miasto Bydgoszcz (43 887 642,28 zł);
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Sp. z o.o. we Wrocławiu (202 987 447,60 zł);
- MPK Poznań Sp. z o.o. (215 686 740,89 zł);
- Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie (127 931 256,00 zł).
5 kolejnych przedsięwzięć otrzymało oceny pozytywne – na ten moment nie zostały jednak zakwalifikowane do objęcia wsparciem ze względu na przekroczenie wskaźnika liczby pojazdów (88 sztuk).
Tramwaje dla Bydgoszczy
Miasto Bydgoszcz wnioskowała o dofinansowanie do zakupu 6 sztuk tramwajów. Całkowita wartość przedsięwzięcia wynosi prawie 64 mln zł. Dofinansowanie opiewa na 43,9 mln zł.
Tramwaje dla Wrocławia
MPK Wrocław wnioskowało o dofinansowanie do zakupu 34 sztuk tramwajów. Całkowity koszt zakupu to prawie 293,8 mln zł. Ze środków unijnych do miejskiego przewoźnika trafi prawie 203 mln zł.
Tramwaje dla Poznania
W ramach projektu Zielona mobilność MPK Poznań zakupi 30 sztuk tramwajów za łączną kwotę ponad 312 mln zł. Unijne wsparcie wyniesie prawie 215,7 mln zł.
Tramwaje dla Krakowa
MPK Kraków wnioskował o unijne wsparcie dla 50 sztuk tramwajów, w ramach IV i V części projektu „Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu usprawnienia i poprawy jakości komunikacji zbiorowej w Krakowie”. Koszt nabycia pojazdów to prawie 508,5 mln zł, z czego unijne wsparcie wyniosło prawie 351,4 mln zł.
Nie wszystkie wnioski zakwalifikowały się jednak do europejskiego wsparcia. Prezentując wyniki konkursu, CUPT przedstawił projekty, które spełniły kryteria wyboru, jednak nie zakwalifikowały się do objęcia wsparciem z uwagi na „przekroczenie limitu wskaźnika”.
O wsparcie wnioskowały:
- Tramwaje Szczecińskie (liczba taboru: 8)
- MZK Toruń (liczba taboru: 4)
- Gmina Olsztyn (liczba taboru: 6)
- MPK – Łódź (liczba taboru: 30)
- Tramwaje Śląskie (liczba taboru: 20)
Przedsięwzięcia niespełniające kryteriów wyboru, w tym przedsięwzięcia, które w zakresie kryteriów merytorycznych I stopnia nie uzyskały wymaganej liczby punktów:
- Tramwaje Warszawskie (liczba taboru: 40)
- Gdańskie Autobusy i Tramwaje (liczba taboru: 11)
- Gmina Miasta Częstochowa (liczba taboru: 3)