W centrali Urzędu Transportu Kolejowego odbyło się posiedzenie Zespołu do spraw stawek jednostkowych opłat za dostęp i korzystanie z infrastruktury kolejowej. W trakcie posiedzenia omówione zostały możliwości przyznawania ulg za dostęp do infrastruktury, zasady udostępniania bocznic prywatnych oraz nowe postępowanie przed TSUE dotyczące ustalania opłat za użytkowanie sieci kolejowej.

Wystąpienia uczestników zespołu, obejmowały zagadnienia istotne dla rozwoju polskiego kolejnictwa:
- Wyniki negocjacji w zakresie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej, przeprowadzonych na podstawie art. 34a ustawy o transporcie kolejowym. Przedstawiono również analizę nowych możliwości uzyskania ulgi na wybranych liniach kolejowych.
- Zasady i kwoty ulg przyznawanych w przewozach intermodalnych. Przedstawiono zakres wykorzystywania obowiązującej i Dodatkowej Ulgi Intermodalnej przez przewoźników kolejowych w 2024 roku, a także zasady jej wypłacania i stopień wykorzystania.
- Zagadnienia związane z ograniczaniem dostępu do prywatnych bocznic, w tym propozycje regulacji, mających na celu rozwiązanie problemu blokowania dostępu do prywatnych bocznic, stanowiących infrastrukturę dojazdową dla innych użytkowników.
- Najnowsze postępowanie przed TSUE w zakresie opłat do infrastruktury kolejowej. Sprawa dotyczy sporu między DB InfraGO, a DB RegioNetz Infrastruktur, w trakcie której zwrócono uwagę na różne modele opłat i różne interpretacje dotyczące przepisów dyrektywy 34/2012.
Po zakończeniu wszystkich prezentacji, odbyła się dyskusja na temat możliwości zastosowania ulg dla innych przewoźników kolejowych a także istotnych potrzeb, w kontekście dalszego rozwoju transportu intermodalnego.
W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Stowarzyszenia inżynierów i Techników Komunikacji RP, Fundacji ProKolej, Związku Samorządowych Przewoźników Kolejowych (Kolei Śląskich, Sp. z o.o, Szybkiej Kolei Miejskiej Sp. z o.o.), Szkoły Głównej Handlowej, Politechniki Śląskiej, a także zarządców infrastruktury kolejowej- PKP PLK, PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście sp. z o.o., Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz ,,Euroterminala Sławków” sp. z o.o.
Do głównych zadań Zespołu należą:
- analiza i przygotowanie propozycji zmian metodologii kształtowania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej;
- opracowanie mechanizmów zwiększenia efektywności zarządcy infrastruktury kolejowej (uwzględniających m.in. przepustowość i punktualność na sieci zarządcy);
- ustalenie zasad dla uproszczonej kontroli opłat
- podjęcie analizy porównawczej sektora transportu drogowego i kolejowego;
- przegląd i analiza dobrych praktyk (przyjrzenie się wymiarowi europejskiemu i zastanowienie się, co można wdrożyć w Polsce);
- wypracowanie propozycji zmian legislacyjnych w tym obszarze, w który Zespół sobie postawił za cel działania.
Informacja UTK