W Wuhan zaprezentowano „latający” pociąg – pierwszy taki środek transportu na świecie. Maglev Skytrain wykorzystuje technologię trwałej lewitacji magnetycznej, która eliminuje kontakt z podłożem, co z kolei przekłada się na brak wytwarzania siły tarcia. Pozwala to na osiągnięcie teoretycznej prędkości ponad 1000 km/h.
Kolej magnetyczna to przyszłościowe rozwiązanie. Skytrain może wpłynąć na szybki rozwój chińskiej gospodarki i sprawić, że państwo stanie się światowym liderem w technologii kolei dużych prędkości. Pociąg maglev został zaprezentowany w Wuhan przez zespół inżynierów z Jiangxi University of Science and Technology oraz China Railway Science and Industry Group.
Chiński pociąg jest pierwszym unoszącym się w powietrzu pojazdem szynowym, w którym wykorzystano technologię stałej lewitacji magnetycznej maglev (magnetic levitation). Z uwagi na to, że pociąg nie dotyka trakcji żadnym elementem swojej konstrukcji, cechuje się on niezwykle niskim poziomem hałasu.
Autonomiczność składu znacznie obniży koszt transportu. Maglev Skytrain został zaprojektowany do jazdy z prędkością do 120 km/h. W trakcie testów przemierzył linię testową o łącznej długości 7 tys. km.
Koszty budowy
Stworzenie linii pochłonie zaledwie 20 proc. środków, które należałoby przeznaczyć na szybką kolej podziemną. Aby móc wprowadzić nowy pociąg do taboru, konieczne jest zbudowanie odpowiedniej infrastruktury.
Chiny pracują aktualnie nad innym projektem maglev. Pojazd opuścił w lipcu linię montażową. Jego główną zaletą jest prędkość podróży – skład może rozpędzić się do 600 km/h. Prześcignie tym samym najszybszy obecnie na świecie pociąg operacyjny należący do francuskiego TGV, który osiągnął prędkość bliską 575 km/h. Rekord ten pobili Japończycy, ale jedynie w testach, nie w komercyjnym użytkowaniu. Chiny są gotowe do pobicia tego rekordu w eksploatacji.
Obecnie w Chinach i Japonii kursują pociągi osiągające prędkość na poziomie aż 431 km/h.