Na początku kwietnia TRAINOSE planuje dostarczyć do stolicy Aten drugi pociąg Pendolino Trenitalia. Obecnie przygotowywany jest proces przejazdu składu do zajezdni w Salonikach. Jak podkreśla grecki przewoźnik, aby rozpocząć regularne przewozy na linii Ateny – Saloniki, konieczne jest posiadanie trzech takich pojazdów, popularnie nazywanymi „białymi strzałami”.
Pierwszy z pięciu pociągów Trenitalia modernizowanych we Włoszech, trafił do Salonik na początku tego roku.
Pierwszy dostarczony pociąg to pojazd ETR 470 n. 01 TRAINOSE. Pozostałe cztery to TRAINOSE ETR 470 n.02 (poprzednio 470 n.01 Trenitalia), ETR 470 n.03 (ETR n.08 Trenitalia), ETR 470 n.04 (ETR 470 n.06 Trenitalia) i ETR 470 nr 05 (ETR 470 nr 04 Trenitalia).
Dwa zmodernizowane już pociągi będą kursowały na trasie Ateny – Saloniki. Trzeci skład, który trafi do Grecji prawdopodobnie latem, będzie na linii pojazdem rezerwowym. Kolejne dwa dojadą do Salonik jesienią.
Pociągi, które systematycznie wracają do Grecji, składają się z dziewięciu wagonów, z których jeden stanowi restaurację. Ponadto w składzie znajdują się 3 wagony pierwszej klasy i 4 wagony klasy ekonomicznej.
Na pokład pociągu jednorazowo wejdzie 600 pasażerów. 9-wagonowy skład pomieszczą tylko dwie stacje – te w Atenach i w Salonikach. Grecy zaznaczają jednak, że podejmą działania w celu rozbudowy stacji w Larissie, by ETR-470 tam również mógł się zatrzymać.
Nowe pociągi kursować będą mogły z prędkością powyżej 200 km/h, jednak w Grecji – z uwagi na stan infrastruktury torowej – maksymalnie do 160 km/h. Powyżej – tylko w okolicach Tithorea-Domokos oraz w Pierii.
Uruchomienie pierwszego „włoskiego” pociągu na linii Ateny-Saloniki zaplanowano na kwiecień. „Strzała”, choć już kilkukrotnie wyjechała na tory, na regularne kursy będzie musiała jeszcze chwilę poczekać. Dlaczego? Zarząd greckiego przewoźnika podjął decyzję o przesunięciu inauguracyjnej, regularnej jazdy do kwietnia. Ma to związek z sytuacją pandemiczną w kraju.
Początkowo pierwszy kurs zaplanowano 25 marca – w 200. rocznicę rozpoczęcia rewolucji greckiej.
Nowe pociągi, zmodernizowana infrastruktura torowa oraz poprawa komfortu przejazdu wpłynie na zwiększenie zainteresowania podróżami koleją w Grecji. Największym magnesem dla podróżnych będzie jednak skrócony czas przejazdu między Atenami a Salonikami – w 2022 r. spadnie do 3,5 godz.
Koszt modernizacji 5 pojazdów to 52 mln euro.