Zgodnie ze strategią inwestycyjną miasta, do 2030 roku liczba autobusów o napędzie konwencjonalnym w stolicy ma zmniejszyć się o połowę. Obecnie po ulicach miasta jeżdżą 162 autobusy elektryczne i 70 hybrydowych. Takich zero- i niskoemisyjnych pojazdów będzie więcej – pod koniec ub.r. stolica zamówiła 12 kolejnych elektrycznych autobusów Solaris Urbino, a w najbliższym czasie Miejskie Zakłady Autobusowe wybiorą dostawcę 30 kolejnych pojazdów. Przed wiosną ma być ogłoszony przetarg na dostawę 80 elektrycznych autobusów.
Jeszcze większe inwestycje planują Tramwaje Warszawskie, które chcą w I kwartale 2024 roku ogłosić przetarg na zakup do 160 tramwajów. Zgodnie z zapowiedziami Spółki, zamówienie podstawowe ma obejmować 20 pojazdów o długości do 33 metrów. Następnie zlecanie produkcji kolejnych jednostek będzie poprzedzone podpisaniem umów wykonawczych w ramach wcześniej podpisanej umowy ramowej.
Jeżeli chodzi o transport kolejowy – Szybka Kolej Miejska ostatnią inwestycję w nowy tabor przeprowadziła w 2020 roku. Wtedy to zakontraktowano największy zakup, w ramach którego do końca 2022 roku do Warszawy trafiło 21 Impulsów wyprodukowanych w Nowym Sączu. W tym momencie przewoźnik skupia się na utrzymaniu swoich pojazdów oraz przygotowuje się do modernizacji części swojej floty. W połowie styczna br. przewoźnik otworzył oferty w przetargu na wykonanie napraw P5 przy 13 EZT-ach typu 27WE, czyli Elfach. Prace mają objąć także modernizację części pasażerskiej.