Zamówienie podstawowe jako stały zakres naprawy obejmie m.in.: szczegółowe sprawdzenie stanu technicznego przewidzianych w dokumentacji podzespołów i zespołów, planowaną ich wymianę oraz naprawę realizowaną na terenie wyspecjalizowanych warsztatów. Lista obejmuje podzespoły i zespoły, takie jak: silniki trakcyjne, przekładnie, sterowniki i urządzenia napędu (falowniki, dławiki, rezystory hamowania), klimatyzatory, nagrzewnice, odbieraki prądu, bloki hamulcowe, wyłączniki szybkie, urządzenia układu pneumatycznego (sprężarki, zawory) i wiele innych.
Drugim kluczowym komponentem zamówienia podstawowego są modyfikacje, które obejmować będą modernizację systemów sterowania, informacji pasażerskiej, monitoringu, napędu, układów hamulcowych, poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami, instalację systemu zliczania pasażerów a także wdrożenie rozwiązań proekologicznych (energooszczędność systemów elektrycznych – oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne).
Prace objęte prawem opcji to wyspecyfikowane czynności wykraczające poza stały zakres naprawy poziomu P5 oraz dostawy określonych, dodatkowych elementów wyposażenia taboru. Należą do nich również inne nieprzewidziane prace w zależności od potrzeb lub wskazane i zaakceptowane przez Zamawiającego, w szczególności wymiana kół monoblokowych.
Podstawowe cele przedsięwzięcia
Podstawowym celem przedsięwzięcia jest wzmocnienie roli pasażerskiego transportu kolejowego i polepszenie jakości usług przewozów pasażerskich w obszarze aglomeracji warszawskiej. Zostanie ono zrealizowane poprzez zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów oraz komfortu, punktualności i sprawności odbywanych podróży na zarządzanych przez WKD szlakach kolejowych, przy wykorzystaniu pojazdów unowocześnionych dzięki naprawie połączonej z ich modyfikacją.
Oczekiwanym efektem podniesienia jakości świadczonych usług przewozowych, w szczególności w odniesieniu do komfortu pasażerów, jest m.in.: redukcja hałasu, klimatyzacja i wentylacja, uspokojenie biegu pociągu, podniesienie estetyki wnętrza pojazdu, wdrożenie nowych rozwiązań technicznych w obszarze informacji pasażerskiej czy bezpieczeństwa osobistego podróżnych.
Wśród planowanych do wdrożenia modyfikacji podczas napraw pojazdów serii EN97 szczególny nacisk zostanie położony na poprawę dostępności dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Wdrożenie tych zmian ma na celu zapewnienie pełnej integracji osób ze specjalnymi potrzebami w systemie transportu, zwiększając komfort i bezpieczeństwo podróży. Do kluczowych aspektów dostępności, które będą wdrożone w trakcie napraw należy zaliczyć pętle indukcyjne wspomagające osoby niedosłyszące, zmianę lokalizacji biletomatów, zmianę kolorystyki poręczy oraz zmianę sygnalizacji otwierania i zamykania drzwi.
W ramach planowanych napraw postawiono również na poprawę komfortu na stanowisku pracy maszynisty. Ulepszona zostanie m.in. sygnalizacja stanów pracy systemów pokładowych.
Dzięki wymienionym modyfikacjom, elektryczne zespoły trakcyjne serii EN97 będą bardziej przyjazne i dostępne dla wszystkich pasażerów, w tym osób ze specjalnymi potrzebami, jak również personelu obsługującego. Dostosowanie pojazdów do standardów dostępności zwiększy komfort podróży oraz zapewni równość w dostępie do transportu publicznego.
Zgodność przedsięwzięcia z celami KPO
Rozporządzenie UE 2021/241 z dnia 12.02.2021 określa cel szczegółowy Instrumentu KPO, którym jest zapewnienie wsparcia finansowego państwom członkowskim z myślą o osiągnięciu kamieni milowych i wartości docelowych reform i inwestycji określonych w planach odbudowy i zwiększania odporności. Wdrażane przedsięwzięcie wpisuje się w postanowienia ww. Rozporządzenia.




