Wywiady

Wprowadzamy wiele udogodnień

Raport Kolejowy rozmawiał z Markiem Chraniukiem – Prezesem Zarządu PKP Intercity, o wakacjach, taborze i nowych pomysłach spółki na ułatwienie podróżowania.

Uczniowie wracają do szkół. Można zatem powoli podsumować okres wakacyjny. Jaki był dla PKP Intercity?

Wakacyjne podróże pociągami są coraz popularniejsze. Tylko w niedzielę 18 sierpnia przewieźliśmy 212 tysięcy pasażerów, tym samym ustanawiając nasz rekord dzienny w tym zakresie. To wzrost o 13% względem najlepszego dnia ubiegłego roku, gdy 19 sierpnia, również w czasie długiego weekendu sierpniowego, z naszych usług skorzystało aż 187 tysięcy osób.
Trzeba zaznaczyć, że wakacje są czasem wzmożonego ruchu pasażerskiego i wymagają od nas szczególnego zaangażowania. Na bieżąco analizujemy frekwencję w pociągach i w miarę możliwości wzmacniamy składy dodatkowymi wagonami. W długi weekend sierpniowy wzmocniliśmy 164 pociągi aż 348 wagonami. Ponadto z uwagi na znaczny ruch pasażerski na tory wyjechało w tym czasie siedem dodatkowych pociągów, a kolejnych siedem pojechało
w wydłużonych relacjach. Również na ostatni weekend wakacji zapewniliśmy pasażerom dodatkowe pociągi na trasach wiodących z najpopularniejszych turystycznie miejscowości.
Przewidujemy, że tegoroczne lato może być kolejnym rekordowym okresem pod względem liczby przewiezionych pasażerów i zrealizowanej pracy przewozowej.

Nie obyło się jednak bez kłopotów. Nadal odczuwacie braki taborowe?

Aktualnie w ruchu mamy blisko 1200 wagonów, ponadto uruchamiamy wiele połączeń obsługiwanych elektrycznym zespołami trakcyjnymi, np. w sezonie letnim w tym roku skierowaliśmy drugie połączenie obsługiwane pojazdem Pendolino do Kołobrzegu. Warto zaznaczyć, że w ramach realizowanego programu „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2023 roku zmodernizujemy na poziomie P5 ponad 700 wagonów i kupimy 185 nowych. Dzięki realizowanym inwestycjom, po zakończeniu programu w 2023 r. blisko 80 proc. uruchamianych połączeń będzie zestawianych z nowego lub zmodernizowanego taboru.

Reakcją na braki są zatem zakupy. Jakie poczyniła spółka w ostatnim czasie?

Program „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” zakłada, że do 2023 roku wartość poczynionych w jego ramach inwestycji wyniesie ok. 7 mld zł. Dotychczas zawarliśmy już umowy z producentami na realizację zadań inwestycyjnych na kwotę ponad 4 mld złotych brutto.
W czerwcu podpisaliśmy z konsorcjum spółek Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” oraz PESA Bydgoszcz wartą blisko 275 mln zł umowę na modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74. Niedawno skorzystaliśmy również z prawa opcji na dostawę kolejnych 26 nowych wagonów przez H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu, która finalnie dostarczy PKP Intercity 81 nowoczesnych wagonów. Wartość kontraktu po rozszerzeniu wzrosła do 697,3 mln zł. Wcześniej z poznańską spółką podpisaliśmy także wartą 61,4 mln zł umowę na modernizację wagonów osobowych z przekształceniem na wagony restauracyjne.
Natomiast 21 sierpnia br. podpisaliśmy ze Stadler Polska opiewającą na 1,015 mld zł umowę na dostawę 12 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z ich utrzymaniem na poziomach P1 – P4 przez okres 15 lat.

Jakie czynniki zdecydowały o wyborze propozycji Stadlera?

Pierwszym czynnikiem było spełnienie kryteriów cenowych przetargu, co udało się Stadler Polska jako jedynej spośród uczestniczących w postępowaniu spółek. Co istotne, całe zamówienie będzie realizowane przez Stadler Polska w Siedlcach przy udziale lokalnych dostawców i partnerów. Nowe pojazdy uzupełnią flotę 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych Flirt3, zakupionych wcześniej od Stadler Polska w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Dostawa nowych składów ma nastąpić w ciągu 18 miesięcy od dnia wejścia w życie umowy. Kolejne trafią do PKP Intercity w ciągu 48 miesięcy od podpisania kontraktu. Jednak zanim to nastąpi dwie pierwsze jednostki będą dodatkowo poddane eksploatacji nadzorowanej w ruchu pasażerskim przez okres od 6 do 12 miesięcy (do osiągnięcia przebiegu co najmniej 250 000 km).

Sukcesem okazuje się WIFI w Pendolino. Spodziewaliście się takich wyników?

Do końca lipca 2019 roku, czyli w ciągu pierwszego półrocza funkcjonowania usługi bezpłatnego, bezprzewodowego dostępu do internetu w pociągach Express InterCity Premium (EIP) skorzystało z niej blisko 300 tysięcy podróżnych. Każdego dnia pasażerowie pobierają średnio 342 GB danych. Z końcem sierpnia z bezprzewodowego internetu można było korzystać w 13 pociągach kategorii EIP, a także 20 składach PesaDART, 20 składach FLIRT3 oraz 265 wagonach PKP Intercity. Do listopada zaplanowano zakończenie montażu Wi-Fi we wszystkich składach Pendolino.

WIFI to nie jedyna ostatnio innowacja w ofercie spółki. Co jeszcze oferujecie?

Przede wszystkim wprowadzamy udogodnienia, które sprawiają, że podróż staje się przyjemniejsza, ale również łatwiejsza. To m.in. możliwość potwierdzania swojej tożsamości przy pomocy smartfona. Ułatwienie to służy przede wszystkim osobom kupującym bilety przez internet, jak i korzystającym np. z ulg przysługujących z racji wieku. W pierwszym przypadku przy kontroli biletu można okazać mTożsamość zamiast dowodu osobistego czy innego dokumentu potwierdzającego tożsamość. W drugim – mLegitymację, która również jest częścią aplikacji mObywatel. Funkcjonalność w aplikacji mObywatel jest także uznawana przy odbiorze przesyłek konduktorskich i bagażu z przechowalni.

Jako pasażer będę także mógł zobaczyć gdzie usiądę – to ułatwia podróż?

Planujemy wprowadzenie nowej funkcjonalności w systemie internetowej sprzedaży biletów, ułatwiającej planowanie i organizację podróży. Od jesieni kupując bilet przez internet na połączenia realizowane elektrycznym zespołami trakcyjnymi będzie można skorzystać
z wizualizacji kupowanego miejsca. Podczas dokonywania transakcji w systemie klient zobaczy schematycznie przedstawiony wagon i samodzielnie będzie mógł wybrać konkretne miejsce. To kolejne udogodnienie przy planowaniu podróży, które będzie sukcesywnie wdrażane dla pozostałych kategorii pociągów.

Są jednak miejsca gdzie nie docieracie ze swoją ofertą. Czy są plany zwiększenia siatki połączeń? I jak odbieracie takie akcje jak inicjatywę mieszkańców Żagania o reaktywację połączenia z Warszawą?

Stale rozszerzamy siatkę naszych połączeń. Umożliwiamy dojazdy do dużych ośrodków miejskich, ale też tworzymy połączenia istotne z punktu widzenia tzw. polski powiatowej, ważne dla mieszkańców mniejszych ośrodków. Wszelkie inicjatywy lokalnych społeczności i organizacji są cenne i dostrzegane przez PKP Intercity. Jednak trzeba pamiętać, że jesteśmy przewoźnikiem dalekobieżnym, którego zadaniem jest zapewnienie dogodnych i szybkich połączeń pomiędzy głównymi ośrodkami miejskimi w kraju. Uruchomienie nowych pociągów jest zależne od wielu czynników i przesłanek formalnych. Dokładamy wszelkich starań, aby jak najlepiej odpowiadać na rosnące zapotrzebowanie na nasze usługi. Już teraz uruchamiamy każdego dnia około 380 pociągów, a w sezonie letnim około 420 pociągów.

Na koniec pytanie o CPK – to dla Was szansa czy jednak spore ryzyko?

Aktywnie uczestniczymy w pracach Ministerstwa Infrastruktury dotyczących przygotowania do budowy i realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jesteśmy kluczowym partnerem w zakresie tworzenia oferty w segmencie połączeń dalekobieżnych w ramach Programu Kolejowego CPK, dlatego wewnątrz organizacji powołano zespół roboczy, który wypracowuje założenia planowanej inwestycji. Pozwoli to na zaktualizowanie strategii i modelu finansowego PKP Intercity pod kątem obsługi CPK.
CPK to bardzo ważny projekt, szczególnie wymagający pod względem zapewnienia sprawnego, komfortowego dojazdu do portu, w tym podróży najnowocześniejszym taborem. Prawidłowe zidentyfikowanie wszystkich obszarów w procesie biznesowym pozwala dostrzec te wymagające szczególnej uwagi, by móc podjąć odpowiednie działania z wyprzedzeniem. Takie działanie ma miejsce również w PKP Intercity, o czym najlepiej świadczy powołanie wspomnianego zespołu roboczego, dla którego obsługa CPK od strony kolejowych połączeń dalekobieżnych jest zadaniem o najwyższym priorytecie.
Udział w tym projekcie postrzegamy jako wielką szansę na umocnienie naszej pozycji największego kolejowego przewoźnika dalekobieżnego w Polsce.

Rozmawiał RK

Avatar
MD