Pasażer Wydarzenia

Wybierz „Dworzec Roku 2024”! Głosowanie do 31 października

Również w 2023 roku zakończyła się budowa nowego dworca we Włocławku, który stanął w miejscu rozebranego obiektu z lat 70. Ten z kolei zastąpił pierwszy dworzec z 1862 roku. Jedyną pamiątką dawnych tradycji stacji Włocławek jest wieża ciśnień z 1908 roku, na której wykorzystanie nie ma jednak pomysłu. Budynek dworca zwraca uwagę oryginalną architekturą: jest trzykondygnacyjny, o nieregularnym rzucie, wykończony miedzianą blachą oksydowaną w brązowym kolorze oraz białą okładziną z płyt kompozytowych. Na parterze znalazła się wydzielona strefa dla podróżnych z dwiema poczekalniami, toaletami i pokojem dla opiekuna z dzieckiem. Po dwóch stronach holu umieszczono kasy biletowe: po jednej stronie dla przewoźników kolejowych, a po drugiej – dla komunikacji miejskiej oraz regionalnych połączeń autobusowych. Również na parterze znalazły się przestrzenie z przeznaczeniem na lokale komercyjne, jeszcze w pełni niewykorzystane. Pomieszczenia na piętrze przeznaczone są na potrzeby Wydziału Komunikacji Urzędu Miasta Włocławka.

Dworzec w Zakopanem miał pecha, bo wkrótce po wybudowaniu nowego peronu, wskutek podmycia zapadła się częściowo jego nawierzchnia. Nic złego nie stało się, na szczęście, samemu zabytkowemu budynkowi z czasów, gdy kolej dotarła pod Tatry – czyli z roku 1899. Jego modernizacja odbywała się ściśle według wytycznych konserwatora zabytków. Zadaniem, jakie stanęło przed wykonawcami było uwypuklenie neoklasycystycznej architektury obiektu i jego wnętrz w stylu art déco oraz oczyszczenie z wątpliwych estetycznie dodatków wprowadzanych zwłaszcza w okresie lat 80. i 90. XX wieku. Wyjątek, ale bardzo dobrze przyjęty przez korzystających z dworca, stanowiło przywrócenie charakterystycznego neonu z czasów PRL, umieszczonego na bramie wejściowej prowadzącej wprost z ulicy na perony. Podczas modernizacji przywrócono pierwotne ściany w strefie wejścia, zakonserwowano odkryte na klatkach schodowych oryginalne elementy, przywrócono dawną kolorystykę zachowanej stolarki okiennej. We wnętrzach w stylistyce retro urządzono wygodne i odpowiadające współczesnym wymogom pomieszczenia dla obsługi podróżnych. Historyczny budynek dworca kolejowego, wraz z nowym dworcem autobusowym i wielopoziomowym parkingiem, tworzy funkcjonalne Zakopiańskie Centrum Komunikacyjne, stanowiące prawdziwą bramę do miasta dla licznie odwiedzających go turystów.

Organizatorem konkursu jest Fundacja „Pro Kolej”. Honorowym patronatem konkurs objęli: Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Instytut Kolejnictwa, Fundacja Grupy PKP, Towarzystwo Urbanistów Polskich i Stowarzyszenie Architektów Polskich. Organizację akcji wspierają również PORR S.A., Dasag i Lagardere Travel Retail.

Głosować w konkursie można do 31 października, korzystając z formularza na stronie internetowej konkursu: https://dworzec-roku.pl/glosowanie/etap-3/.

Dodaj komentarz