Tramwaje

Rządowe limity utrudniają pracę motorniczych w MPK Wrocław

Fot. Fotopolska.eu / CC

Tylko w poniedziałek we Wrocławiu doszło do kilkunastu sytuacji, w których liczba osób w pojazdach MPK przekraczała dopuszczalną liczbę, określoną przez Radę Ministrów. Ograniczenia w komunikacji miejskiej są problemem nie tylko dla prowadzących i spółek przewozowych, ale także dla lokalnych samorządów.

Do autobusu przegubowego wejść może 16 osób, autobusu zwykłego – 10. Autobus midi obecnie pomieścić może tylko 8 pasażerów. Nieco więcej, bo 10 może bezpiecznie podróżować w każdym wagonie tramwaju dwuwagonowego, a 20 osób – w tramwaju jednowagonowym. Mimo tych ograniczeń, na ulice Wrocławia każdego dnia wyjeżdża niemal cały tabor – 370 autobusów i przeszło 170 tramawajów – tyle, ile kursuje przy pełnym roboczym rozkładzie.

Jak podkreśla Tomasz Sikora, rzecznik prasowy MPK Wrocław, komunikacja miejska jest przystosowana do przewozu jak największej liczby pasażerów – to oznacza stosunkowo niewielką liczbę miejsc siedzących w relacji do miejsc stojących i pojemności pojazdów w ogóle.

– Obecnie dochodzi do paradoksów – gdy prywatne busy międzymiastowe, mogą zabrać więcej pasażerów niż nasze pojazdy – mówi. – Mimo, że te mają wielokrotnie więcej przestrzeni do dyspozycji pasażerów.

 

Na potwierdzenie tego MPK Wrocław prezentuje grafikę, pokazującą liczbę osób, która może obecnie wejść do pojazdu danego typu.

Przewoźnik przestrzega, że z każdym dniem liczba osób chętnych do przejazdu środkami komunikacji miejskiej może wzrastać, tym samym może częściej dochodzić do przekroczeń ich liczby w autobusach i tramwajach. Na wyczerpaniu są także możliwości kadrowe i taborowe.

– Drastyczny spadek przychodów z biletów nie ułatwia sytuacji – dodaje Tomasz Sikora. -Nasi kierowcy i motorniczowie są kontrolowani przez policję i każde przekroczenie skutkuje mandatem albo skierowaniem sprawy do sądu.

 

Prezes MPK Wrocław Krzysztof Balawejder poprosił funkcjonariuszy policji o zrozumienie sytuacji prowadzących i pasażerów. Policja tłumaczy, że obowiązują ją przepisy specustawy koronawirusowej i kolejnych rozporządzeń rządu.

– Wczoraj spotkałem się z wszystkimi prowadzącymi, przeciwko którym zostaną skierowane sprawy do sądu. Potwierdziłem i uszczegółowiłem informacje o udzieleniu im pełnej pomocy prawnej – zadeklarował Balawejder.

 

MPK Wrocław, podobnie jak Unia Metropolii Polskich i Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej oczekuje natychmiastowej zmiany tych nierealnych do spełnienia limitów w sytuacji, gdy odmrażana jest gospodarka uruchamiane przedszkola szkoły i galerie handlowe.