Analizy

Z pojazdów Warszawskiego Transportu Publicznego w 2019 r. skorzystało ponad 1,2 mld osób

Fot. Pixabay

Z metra skorzystało niemal 241,8 mln pasażerów ze składów SKM – ponad 22 mln, tramwaje przewiozły 296,5 mln osób, autobusy – ponad 598,9 mln ludzi. Warszawski Transport Publiczny podsumował przejazdy w 2019 r. i, w porównaniu z rokiem poprzednim, odnotował wzrost o prawie 18 mln pasażerów.

Według szacunków ZTM, w roku 2019 z tramwajów, metra, pociągów i autobusów skorzystało łącznie ponad 1,2 mld pasażerów:

  • 49,84 proc. pasażerów WTP wybrało transport autobusowy (ponad 598,9 mln przejazdów)

Miejskie Zakłady Autobusowe oraz prywatni przewoźnicy wysyłali na ulice w godzinach szczytu ok. 1,4 tys. autobusów, jeżdżących na łącznie 302 liniach (zwykłych, przyspieszonych, ekspresowych, strefowych, lokalnych i nocnych).

  • 24,7 proc. podróżnych skorzystało z tramwajów (296,5 mln przejazdów)

W ramach Warszawskiego Transportu Publicznego na 26 liniach jeździ prawie 420 tramwajów i składów tramwajowych (w tym 311 wagonów niskopodłogowych).

  • 20,1 proc. przejazdów wykonano metrem

Linie M1 i M2 łącznie przewiozły niemal 241,8 mln pasażerów. Podziemna kolej na obu liniach wykorzystuje 51 sześciowagonowych składów. Natomiast ze składów Szybkiej Kolei Miejskiej skorzystało ponad 22 mln pasażerów (19 składów w ruchu).

  • 3,5 proc. wszystkich przejazdów wykonano w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD (42,4 mln przejazdów)

W ramach wspomnianej oferty biletowej Koleje Mazowieckie przewiozły w 2019 r. ok. 37,2 mln osób, a Warszawska Kolej Dojazdowa – ponad 5,1 mln pasażerów.

W 2019 r. na zakup usług przewozowych miasto wydało ponad 2,5 mld zł. Wpływy ze sprzedaży biletów i umów przewozowych zawartych z samorządami aglomeracji warszawskiej pokryły 37,27 proc. kosztów funkcjonowania Warszawskiego Transportu Publicznego, reszta pochodziła z budżetu miasta.

Przewoźnicy wykonali pracę przewozową na poziomie 231,3 mln wozokilometrów:

  • Miejskie Zakłady Autobusowe (88,93 mln wzkm za 831,4 mln zł)
  • Tramwaje Warszawskie (ponad 54 mln wzkm za 673,2 mln zł),
  • prywatni przewoźnicy autobusowi (29,9 mln wzkm za 233,4 mln zł)
  • Metro Warszawskie (37,2 mln wzkm za 486,8 mln zł)
  • Szybka Kolej Miejska (prawie 15 mln wzkm za 150,3 mln zł)
  • Koleje Mazowieckie i Warszawska Kolej Dojazdowa (łącznie 6,3 mln pockm w ramach Wspólnego Biletu ZTM-KM-WKD za 191,2 mln zł).

 

Szacując liczbę przejazdów, ZTM wykorzystał dane dot. sprzedaży biletów, przyjętych tzw. współczynników przesiadkowości lub liczby podróży w dobie wraz z liczbą przejazdów, a także wykonanej pracy przewozowej.

Źródło: UM Warszawa