Wydarzenia

“Zakupy i utrzymanie taboru regionalnego…” – webinar Fundacji Pro Kolej za nami [RELACJA]

Epidemia COVID-19 wprowadziła także zawirowania we wdrożeniu części technicznej IV pakietu kolejowego. Zagadnienie to poruszył Michał Zięba – radca prawny, partner w kancelarii ECH&W. Przedłużono termin na wejście w życie przepisów do 31.10.2020 r. Pomimo tego część państw UE zdecydowała się na jego wcześniejsze wdrożenie. 

Jak podkreśla Michał Zięba, wdrożenie IV pakietu kolejowego ułatwi procedurę komunikacji pomiędzy wnioskującym a agencją kolejową UE albo krajową władzą bezpieczeństwa (UTK). Transparentność postępowania zapewni m.in. aplikacja webowa One Stop Shop (punkt kompleksowej obsługi).

Co istotne wnioskodawca, ubiegając się o wprowadzenie pojazdu do obrotu będzie mógł ubiegać się o pięć typów zezwoleń w organie właściwym, tj.: pierwsze zezwolenie, odnowienie zezwolenia dla typu pojazdu, nowe zezwolenie, zezwolenie dla pojazdu zgodnego z dopuszczonym typem, zezwolenie po rozszerzeniu obszaru użytkowania.

Jeśli chodzi o samą procedurę to należy zwrócić wagę na instytucję zawieszenia postępowania w przypadku konieczności zapewnienia wnioskodawcy odpowiedniego czasu na uzupełnienie wniosku. Co istotne czas zawieszenia będzie uzgadniany z wnioskodawcą i uzależniony od trudności w dostarczeniu informacji.

Michał Zięba zaznacza, że IV pakiet kolejowy ma na celu ujednolicenie terminologii i zapewni możliwość zarządzania konfiguracją przez producentów. Wprowadza pojęcia wariantu i wersji. Nowa wersja nie wymaga zezwolenia, zaś Wariant jak i Typ już tak.

Należy także pamiętać, że postępowania przed Prezesem UTK niezakończone w chwili wejścia IV pakietu kolejowego zostaną umorzone, co będzie się wiązała z koniecznością ponownego złożenia wniosku, z tym, że od teraz za pośrednictwem One Stop Shop. Natomiast co istotne wyniki dotychczas przeprowadzonych ocen pozostaną aktualne.

Następnie głos zabrała Marlena Stańczak – Libich  – Dyrektor Działu Klienta Strategicznego, Marsh sp. z o.o., która omówiła wyzwania w zakresie ubezpieczenia CASCO na tabor kolejowy. Jednym z mechanizmów zapewniających zabezpieczenie taboru jest transfer ryzyka.

Jak podkreśliła prelegentka najnowszy raport Marsh Global Insurance Market Index wskazuje, że pierwszy kwartał 2020 r. przyniósł znaczący, aż 14 proc. wzrost cen ubezpieczeń na świecie. Należy jednak spodziewać się, że COVID-19 będzie miał przełożenie na bilans roczny. 

Zaprezentowano także wskaźniki efektywności wg danych KNF, a także determinanty ryzyka kolejowego. Jak zaznaczyła Marlena Stańczak – Libich  nowoczesny tabor szynowy jest w większym stopniu narażony na duże (wartościowo) szkody. Ubezpieczenie nowoczesnego taboru jest stosunkowo nowym ryzykiem (ubezpieczanym dopiero od kilku lat), co oznacza, że rynek nie ma wystarczającego doświadczenia szkodowego w tym zakresie, które przełożyłoby się na adekwatną wycenę ryzyka.

Jeżeli limit z OC komunikacyjnego okaże się niewystarczający (możliwy jest powrót z roszczeniem do ubezpieczyciela casco). Reasekuratorzy oceniają ryzyko związane ze szkodami jako przekładające się na duże prawdopodobieństwo wystąpienia innych, nieprzewidzianych dotychczas zdarzeń.

Dodaj komentarz