Pasażer Raport z Polski

618 milionów złotych unijnego dofinansowania dla Kolei Dolnośląskich

 

Wszystko zaczęło się od Trzebnicy

Pierwszą linią w zarządzie województwa była linia kolejowa do Trzebnicy. Niedawno samorząd województwa świętował 15-lecie kursowania pociągów do tej malowniczo położonej na północ od Wrocławia miejscowości, do której podróżuje rocznie blisko milion pasażerów.

Na linii do Trzebnicy jeżdżą hybrydowe pociągi KD, a sama linia była od pierwszej rewitalizacji finansowana ze środków unijnych. Jestem dumny, że te setki milionów, zarówno na nowoczesne pociągi, jak i na tę linię, stanowią część tych miliardów, o których tu dziś mówimy — mówi Marek Łapiński, radny Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

 

Jak zauważyła Monika Włodarczyk, radna Sejmiku, Koleje Dolnośląskie były powołane do życia właśnie przez ówczesnego marszałka Marka Łapińskiego.

Powołane do życia przed siedemnastoma laty w czasach, gdy Marek Łapiński był marszałkiem województwa. Wtedy jeździły po kilku liniach, dziś jeżdżą w 36 minut z Wrocławia do Legnicy i w godzinę do Wałbrzycha — powiedziała Monika Włodarczyk, radna Sejmiku Dolnośląskiego.

 

Koleje Dolnośląskie od początku istnienia są beneficjentem unijnych funduszy. Kwota dotacji robi wrażenie. Regionalny przewoźnik przez 17 lat otrzymał łączne wsparcie na poziomie 1,6 mld złotych! Unijne dofinansowanie szerokim strumieniem płynęło również bezpośrednio do samorządu wojewódzkiego. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei, od kiedy Polska jest członkiem Unii Europejskiej, została wsparta kwotą 723 mln zł.

To kolejna bardzo dobra wiadomość z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Dofinansowanie zapewnia rozwój Kolei Dolnośląskich, pozwala polepszyć obecną flotę, zwiększyć liczbę połączeń, a także otworzyć się na nowe kierunki. Skorzystają na tym wszyscy – zaznacza Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

 

Poza Kolejami Dolnośląskimi środki z najnowszego rozstrzygniętego programu KPO przez CUPT uzyskało także województwo śląskie i Koleje Śląskie. Z łącznej przyznanej kwoty 870 mln zł 618 milionów trafi na Dolny Śląsk. Żaden inny przewoźnik nie zakwalifikował się do tego rozstrzygnięcia.

Dodaj komentarz