Z dyrektorem Tomaszem Lachowiczem – Przedstawicielem PKP w Brukseli i Koordynatorem ds. Transportu NATO TG IST o opublikowanym ostatnio przez Komisję Europejską pakietem Military Mobility oraz działaniach biura PKP w Belgii

Jak przyjmuje Pan, z punktu widzenia europejskiego, opublikowanie przez Komisję Europejską (KE) pakietu Mobilności Wojskowej?
Wszyscy wiemy w jak nieprzewidywalnej sytuacji geopolitycznej znajdujemy się i jak kluczową rolę w logistyce wojennej i gospodarczej odgrywa kolej. Opublikowany 19 listopada pakiet należy odnotować z dużym zadowoleniem, gdyż postuluje on wysiłki harmonizacyjne mające na celu ułatwienie przemieszczania się wojsk na całym kontynencie. Wszyscy zdajemy sobie przecież sprawę z powagi sytuacji geopolitycznej. Pakiet uwypukla też rolę kolei w przedmiotowym zakresie, z czym należy się zgodzić. Pakiet składa się ze wspólnego Komunikatu nt. Mobilności Wojskowej i propozycji Rozporządzenia w sprawie ustanowienia ram środków ułatwiających transport sprzętu wojskowego, towarów i personelu wojskowego przez Unię (do którego dodano dokument roboczy KE). Korzystnie proponuje się ułatwienie transportu zasobów wojskowych w Europie, a także wprowadzenie ukierunkowanych zmian w obowiązujących przepisach UE mających na celu lepsze uwzględnienie wymogów dotyczących mobilności wojskowej w perspektywie podwójnego wykorzystania – wojskowego i cywilnego. Dobrym rozwiązaniem jest też postulat utworzenia ogólnounijnego obszaru mobilności wojskowej do 2027 r. Dzięki temu przemieszczanie wojsk i sprzętu wojskowego w całej Europie będzie szybsze, bezpieczniejsze i bardziej skoordynowane. Potrzebne jednak będzie przy tym ambitne i przewidywalne finansowanie, aby przyspieszyć inwestycje wokół zidentyfikowanych korytarzy niezbędnych do przemieszczania się wojsk.
Jakie udogodnienia, z punktu widzenia kolei, oferuje Pakiet?
Pakiet ma na celu dostosowanie infrastruktury transportowej do podwójnego zastosowania, poprzez identyfikację konkretnych projektów w zakresie kluczowych punktów mobilności wojskowej, począwszy od usunięcia brakujących połączeń i wąskich gardeł wzdłuż korytarzy mobilności wojskowej. Usprawnienia proceduralne muszą gwarantować szybką i płynną mobilność wojskową, zwłaszcza w przypadku przekraczania granic. Rozporządzenie przewiduje m.in. harmonizację i digitalizację formularzy celnych oraz udzielanie zezwoleń transgranicznych w ciągu trzech dni roboczych oraz sprawniejsze i efektywne zarządzanie procesami, łączące władze cywilne i wojskowe, tak aby zagwarantować szybką mobilizację i reagowanie w czasach kryzysu. Wspieramy zaproponowane w Pakiecie usuwanie barier regulacyjnych, tworzenie ram na wypadek sytuacji nadzwyczajnej (przy ustanowieniu nowego europejskiego systemu wzmocnionego reagowania na potrzeby mobilności wojskowej European Military Mobility Enhanced Response System), zwiększenie odporności infrastruktury transportowej (poprzez modernizowanie kluczowych unijnych korytarzy mobilności wojskowej do standardów podwójnego zastosowania), zwiększanie gotowości, solidarności i dostępności zasobów, czy wzmocnienie zarządzania i koordynacji (w tym koordynacji z władzami cywilnymi).




