A może pan powiedzieć coś więcej na temat Europejskiego Systemu Wzmocnionego Reagowania Mobilności Wojskowej (EMERS)?
Komisja proponuje utworzenie EMERS, awaryjnych ram umożliwiających nadzwyczajne, tymczasowe środki w celu zagwarantowania wzmocnionego transgranicznego transportu wojskowego. Na wniosek państwa członkowskiego lub gdy Komisja uzna, że warunki są spełnione, proponuje ona Radzie aktywację systemu EMERS, a Rada ma maksymalnie 48 godzin na odpowiedź. Po aktywacji EMERS obowiązują specjalne zasady:
- transporty wojskowe otrzymują priorytetowy dostęp do infrastruktury, zwiększony dostęp do możliwości transportowych i logistycznych
- przyspieszone procedury celne i system oparty na powiadomieniach o transporcie wojskowym (koniec zezwoleń)
- zarządcy infrastruktury kolejowej przyznają trasy pociągów w ciągu 6 godzin
- nienormalny transport wojskowy jest dozwolony, a Państwa Członkowskie mogą zwolnić transport wojskowy z wymogów dotyczących towarów niebezpiecznych
- pojazdy kolejowe mogą być używane poza obszarem użytkowania określonym w ich zezwoleniu lub poza obszarem użytkowania, dla którego zostały oddane do eksploatacji
- odstępstwa i wyjątki od niektórych obowiązujących przepisów (kabotaż, czas jazdy i okresy odpoczynku, ograniczenia ruchu w weekendy, noc, przepisy unijne lub krajowe dotyczące kryteriów środowiskowych, bezpieczeństwa żywności lub zdrowia zwierząt).
Ważna jest też chyba kwestia odporności infrastruktury transportowej ?
Niniejszy pakiet planuje dostosowanie infrastruktury transportowej do podwójnego zastosowania, z priorytetowymi inwestycjami w zidentyfikowanych ponad 500 projektach „hotspot” wzdłuż czterech korytarzy mobilności wojskowej. Te krótkoterminowe inwestycje szacowane na około 100 mld EUR doprowadzą do szybkich ulepszeń korytarzy.
Państwa członkowskie powinny identyfikować, modernizować i chronić strategiczną infrastrukturę podwójnego zastosowania (SDI), wykraczając poza obecne przepisy dyrektywy w sprawie odporności podmiotów krytycznych. Niektóre kryteria są określone w rozporządzeniu. Państwa członkowskie powinny również wprowadzić bardziej rygorystyczne przepisy dotyczące zagranicznej własności i kontroli nad tymi SDI.
A jeśli chodzi o Pool Solidarności?
Komisja chce również utworzyć tzw. Pool Solidarności – który będzie obsługiwany przez MMDIS – w ramach którego państwa członkowskie mogłyby dobrowolnie łączyć i dzielić się zdolnościami transportowymi i logistycznymi, w tym tymi, które są objęte umowami z operatorami prywatnymi. Wniosek przewiduje kilka przepisów, które mogłyby mieć bezpośredni wpływ na operatorów kolejowych:
- Państwa członkowskie, a także Komisja, powinny mieć dostęp do informacji o istniejących zdolnościach transportowych podwójnego zastosowania za pośrednictwem krajowych i europejskich rejestrów pojazdów kolejowych.
- Rozporządzenie ustanawia również przepisy dotyczące identyfikacji pojazdów kolejowych do potencjalnego wykorzystania w transporcie wojskowym, w porozumieniu z ERA.
- Państwa członkowskie mogłyby uzyskać tymczasową kontrolę lub prawo do użytkowania infrastruktury w wyjątkowych okolicznościach.
- Właściciele, operatorzy i zarządcy infrastruktury, aktywów lub sprzętu powinni otrzymywać odpowiednie wynagrodzenie.
- Wszelkie przyszłe umowy ramowe z dostawcami usług transportowych powinny być bardziej przejrzyste i elastyczne, a nowe umowy ramowe powinny umożliwiać państwom członkowskim zapraszanie innych państw członkowskich do przystąpienia w charakterze stron umowy.
Rozporządzenie proponuje również zmianę rozporządzenia w sprawie ERA (2016/796) oraz dyrektywy w sprawie interoperacyjności (2016/797). Ponieważ Komisja chciałaby, aby pakiet ten został przyjęty do końca 2026 r., zostanie on przedstawiony Parlamentowi Europejskiemu na koniec listopada, a Radzie na początku grudnia.




