Nowy rozkład jazdy PKP Intercity niesie za sobą duże zmiany dla poszczególnych regionów kraju. Co zmieni się w województwie mazowieckim? Przewoźnik przede wszystkim przyspieszy pociągi do Trójmiasta, uruchomi nowe połączenia oraz skieruje pojazdy do kolejnych miast.
Nowy rozkład jazdy 2020/2021 wejdzie w życie 13 grudnia 2020 r. Od tego czasu Warszawę obsługiwać będzie ponad 130 połączeń PKP Intercity. W praktyce będzie to oznaczać m.in. jeszcze lepsze skomunikowanie stolicy z Trójmiastem, Katowicami, Wrocławiem, Lublinem, Szczecinem, Opolem czy Kielcami.
Nowy rozkład jazdy przynosi skrócenie czasu podróży pociągami Express InterCity Premium (EIP) z Warszawy do Trójmiasta. Składy Pendolino, obsługujące połączenia kategorii EIP, pokonają tę trasę w 20 minut krócej, dzięki wprowadzeniu dopuszczalnej prędkości 200 km/h na części linii kolejowej między stolicą a Gdańskiem. Podróż ze stacji Warszawa Centralna do Gdańska Głównego zajmie w przypadku najszybszego pociągu 2 godziny i 32 minuty, a do stacji Gdynia Główna – 2 godziny i 59 minut.
W nowym rozkładzie o 2, do 30 (wliczając połączenia sezonowe), wzrośnie liczba połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem. Poza krótszymi przejazdami pociągami EIP, zapewniona zostanie także odpowiednia cykliczność kursowania składów ekonomicznych – kategorii IC i TLK. Najszybsze z nich pokonają trasę między stolicą a Gdańskiem w niecałe 3,5 godziny.
Dojazd nad morze ułatwi warszawianom kursujący do tej pory na trasie Przemyśl – Warszawa pociąg TLK Lubomirski, który będzie teraz jeździć do Gdyni, a w piątki i szczyty przewozowe dodatkowo do Kołobrzegu, a z Kołobrzegu w soboty. Całoroczne wydłużenie do Świnoujścia relacji pociągów IC Mewa z Warszawy i IC Podlasiak z Ełku zapewni mieszkańcom stolicy dodatkową możliwość dojazdu na Wyspę Uznam.
IC Karłowicz relacji Warszawa – Zakopane przez Kielce i Kraków to nowe połączenie, które w sezonie zimowym i wakacyjnym będzie dla mieszkańców Warszawy i Radomia kolejną możliwością dojazdu do Zakopanego. W nowym rozkładzie więcej połączeń pojawi się między Radomiem a Warszawą, ich liczba wzrośnie z 7 do 8. Zwiększy się również liczba par pociągów łączących Radom z Lublinem (z 4 do 5).
Od czerwca 2021 roku skład TLK Biebrza pojedzie w wydłużonej relacji Gdynia – Warszawa przez Bielsk Podlaski, Hajnówkę, Czeremchę i Siemiatycze, zapewniając tym samym komunikację stolicy z mniejszymi miejscowościami na Podlasiu.
Po kilku latach przerwy Otwock odzyska bezpośredni dostęp do oferty PKP Intercity dzięki kończącej się modernizacji linii nr 7 na odcinku Pilawa – Otwock i skierowaniu pociągów łączących Warszawę i Lublin właśnie przez to miasto.
10 stycznia 2021 roku dostęp do usług PKP Intercity zyskają mieszkańcy Płocka i Gostynina, przez który zacznie jeździć nowy pociąg TLK Chemik relacji Płock – Katowice, zapewniający możliwość dojazdu do Łodzi, Kutna, Częstochowy i Katowic. Z Płocka i Gostynina możliwe będą podróżowanie także w innych relacjach, np. do Krakowa, dzięki możliwości dogodnej przesiadki na stacji Łódź Widzew do pociągu IC Kazimierz.