Bydgoszcz rozwija sieci tramwajowe z unijnym wsparciem. Tylko na realizację torowisk na górnym tarasie miasta samorząd pozyskał ponad 218 mln zł. Kolejne europejskie środki trafiły do innych zadań, związanych z rozwojem miejskiego transportu szynowego.
W niedzielę 6 grudnia nowym torowiskiem na ul. Kujawskiej przejechał pierwszy tramwaj. Bydgoszczanie już mogą korzystać z regularnych kursów z górnego tarasu do centrum miasta. W ramach inwestycji zmodernizowano także drogi, ronda, chodniki oraz drogę dla rowerzystów.
Wartość całego projektu, który w pierwszym etapie objął także rozbudowę węzła Szarych Szeregów i zakup 15 nowoczesnych tramwajów to blisko 363 mln złotych. Dofinansowanie UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020) to ponad 218 mln zł.
- 121,1 mln zł kosztowały niskopodłogowe tramwaje
- 67,3 mln zł pochłonęła modernizacja i rozbudowa węzła Szarych Szeregów
- 174,3 mln zł to szacowany obecnie koszt prac budowlanych na Kujawskiej
Środki unijne na lata 2014 – 2020 miasto wykorzysta także do sfinansowania prac związanych m.in. z budową nowego mostu tramwajowego i torowiska wzdłuż ul. Kazimierza Wielkiego. W zakres zadania wchodzi także modernizacja węzła u zbiegu ulic Toruńskiej i Spokojnej oraz torowiska wzdłuż ulicy Spokojnej i W. Bełzy. Obecnie trwa przetarg na prace budowlane.
Mając perspektywę uzyskania kolejnych unijnych środków, powstają koncepcje określające najbardziej potrzebne inwestycje i najlepsze rozwiązania z punktu widzenia transportowego, społecznego, ekonomicznego i środowiskowego.
W opracowaniu analizowane są trasy tramwajowe:
- Z ronda Kujawskiego do ronda Grunwaldzkiego (ul. Solskiego i Kruszwicką)
- Od pętli przy Rycerskiej do ul. Gdańskiej (ul. Nowoświecką lub Artyleryjską)
- Od pętli Bielawy do ronda Fordońskiego (ul. S. Wyszyńskiego).
Dodatkowo powstała koncepcja niezbędna do przebudowy przystanków wzdłuż ulicy Gdańskiej.
Zadania już zakończone
W poprzednich latach, z funduszy europejskich, realizowaliśmy wiele innych zadań związanych z modernizacją infrastruktury szynowej. Na torowiska i nowoczesny tabor wydaliśmy już ponad 300 mln zł pozyskanych z Unii Europejskiej. Najważniejsze zadania to:
- budowa nowego połączenia do dworca kolejowego (długość 1,8 km, koszt 82 mln zł, dofinansowanie UE – 34 mln zł)
- budowa linii tramwajowej do Fordonu (długość 9,6 km) z zakupem 12 tramwajów (koszt całej inwestycji 437 mln zł, dofinansowanie UE 210 mln zł)
- modernizacja ul. Chodkiewicza II etap (długość 1,0 km, koszt 23 mln zł, dofinansowanie UE 13 mln zł)
- modernizacja pętli na Kapuściskach (długość 0,8 km) wraz z zakupem 6 tramwajów, koszt 60 mln zł, dofinansowanie UE – 41 mln zł)