PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy za pół mld zł
na modernizację linii w obrębie aglomeracji szczecińskiej.
Projekty z Krajowego Programu Kolejowego ułatwią integrację kolei z innymi środkami transportu. Dzięki przebudowie stacji i przystanków oraz nowym przystankom zwiększy się komfort podróżowania. Będzie wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA 24 lipca podpisały umowy za 503 mln zł na modernizację linii na terenie aglomeracji szczecińskiej. Prace będą prowadzone na odcinku linii kolejowej Stargard – Szczecin Główny (nr 351), linii Gryfino – Szczecin Główny (nr 273), Szczecin Dąbie – Goleniów (nr 401) oraz na odcinku Szczecin Główny – Police (nr 406).
– Rząd Prawa i Sprawiedliwości otwiera Pomorze Zachodnie w wymiarze infrastrukturalnym na Polskę – podkreślał obecny na uroczystości minister spraw wewnętrznych i administracji Joachim Brudziński. – Realizujemy tym samym nasze obietnice wyborcze.
– Naszym celem jest kolej bezpieczna, przewidywalna i komfortowa – dodał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – W całym województwie zachodniopomorskim realizujemy inwestycje kolejowe za 5,6 mld zł.
Komfortowe przystanki i więcej pociągów
Projekt obejmuje modernizację linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin – Police wraz z budową nowych przystanków: Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin nad Odrą oraz Police Piłsudskiego. Na jednotorowym szlaku Szczecin Główny – Szczecin Turzyn zostanie dobudowany drugi tor, co wpłynie na skrócenie czasu podróży oraz zapewni płynny przejazd większej liczby pociągów. Obecnie składy kursują tylko po jednym torze, co ogranicza liczbę pociągów – przepustowość trasy.
Większy komfort pasażerów zapewni przebudowa stacji i przystanków kolejowych. Objęte projektem obiekty zostaną wyposażone w monitoring, ławki, wiaty i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na linii Gryfino – Szczecin Główny zmienią się perony na stacji Gryfino, Daleszewo Gryfińskie, Szczecin Podjuchy i na przystanku Czepino. Zmodernizowane zostanie przejście podziemne na stacji Gryfino oraz wybudowane nowe przejścia na linii Szczecin Główny – Police na stacjach i przystankach: Szczecin Dąbie, Szczecin Dunikowo, Szczecin Niebuszewo, Szczecin Drzetowo, Szczecin Podjuchy. Kładki nad linią tramwajową przy przystanku Szczecin Zdroje zapewnią wygodne dojście do peronów.
– W imieniu wszystkich mieszkańców naszego województwa dziękuję za ten projekt i możliwość jego realizacji – mówił Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski. – To nie tylko perspektywa wygodnej i szybkiej podróży mieszkańców regionu i turystów, to także ogromna szansa na rozwój Pomorza Zachodniego.
Będą nowe przystanki: Szczecin Dunikowo i Szczecin Trzebusz w pobliżu Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Szczecin Żydowce, Szczecin Łasztownia, Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska i Szczecin Nad Odrą. Poza Szczecinem będą wybudowane przystanki Police Piłsudskiego oraz Goleniów Park przy Goleniowskim Parku Przemysłowym
Bezpieczne podróże do szkoły i pracy
Na liniach kolejowych objętych projektem poprawi się przepustowość, gdyż zostaną zmodernizowane mosty, wiadukty, przepusty. PLK zwiększą również poziom bezpieczeństwa dzięki budowie nowoczesnego lokalnego centrum sterowania i wymianie urządzeń. Dodatkowe zabezpieczenia i monitoring będą na przejazdach kolejowo-drogowych.
– Dobrze przygotowane trasy kolejowe, wyposażone w nowoczesne urządzenia sterowania, ułatwią mieszańcom regionu codzienne podróże m.in. do szkół i pracy. Pasażerowie szybko, wygodnie i bezpiecznie dojadą do celu, gdyż będą dogodne węzły przesiadkowe, łączące kolej z innymi środkami transportu – mówił Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe SA ds. realizacji inwestycji.
Wartość podpisanych umów:
Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 273, 351:
Zadanie A pn. Modernizacja linii kolejowej nr 406 na odcinku Szczecin Główny – Police” o wartości 390 mln zł netto.
Zadanie B pn. „Modernizacja Wybranej Infrastruktury Pasażerskiej na liniach kolejowych nr 273, 351 oraz 401” o wartości 112 mln zł netto.
Inwestycja są finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Planowane lata realizacji inwestycji 2018–2022.