Izba Kolei na targach Innotrans 2018
W Berlinie odbyły się koleje targi Innotrans, które zgromadziły rekordową ilość wystawców, a przemysł kolejowy pokazał 146 światowych premier.
Podczas berlińskich targów zaprezentowały się 3062 firmy z branży oraz 61 instytucji. Ponadto na ekspozycji zewnętrznej można było obejrzeć ponad 150 pojazdów. Tereny targowe odwiedziło ponad 130 000 zwiedzających z całego świata.
Dr Christian Göke, Prezes Zarządu firmy Messe Berlin GmbH mówił z entuzjazmem:
– Jeszcze bogatsze, bardziej innowacyjne, bardziej informacyjne – oto, w jaki sposób dwunaste targi InnoTrans prezentują się odwiedzającym z całego świata. Znowu udało nam się wyprzedzić dotychczasowy rekordowy rok 2016 i osiągnąć nowe, lepsze wyniki, przede wszystkim pod względem liczby wystawców, prezentowanych pojazdów i światowych premier.
Podczas targów wystawcy przedstawili wiele nowych produktów czy systemów. Poszukiwanie klientów czy kooperantów było ważnym elementem targów jednak nie wyczerpało całego programu. W tym roku organizatorzy postarali się bowiem o szereg nowych i atrakcyjnych punktów programu.
Wpisując się w popularny trend elektromobilności, na wystawie autobusów pokazano dziesięć pojazdów a dodatkowo jako uzupełnienie wystawy odbyło się Międzynarodowe Forum Autobusowe pod hasłem „Elektryczne autobusy w transporcie publicznym: rozwiązanie zapewniające utrzymanie czystości powietrza i ochrony klimatu w transporcie miejskim. Kolejnym nowym aspektem było połączenie digitalizacji i inteligentnych sieci. W tym wypadku 80 programistów, projektantów i przedsiębiorców z całego świata utworzyło zespoły innowatorów, które podczas targów opracowywały prototypy aplikacji, oprogramowania i stron internetowych dla branży kolejowej.
Ważnym aspektem targów było także planowanie kariery. W przeznaczonym do tego pawilonie osoby z działu kadr poszczególnych przedsiębiorstw udzielały odpowiedzi osobom rozpoczynającym karierę zawodową. Ponadto można było skorzystać z platformy spotkań, które były szansą podjęcia dyskusji na temat zagadnień występujących w przyszłości. Istotnym zagadnieniem było również Forum Dialogu a szczególnie panele- Szyny 4.0, digitalizacja nowych usług mobilności, Ścieżki Innowacji 4.0, a także przyszły system zarządzania i sterowania ERTMS.
Innowacje
Swoją wiodącą rolę targi Innotrans potwierdziły tym, że są najważniejszą międzynarodową platformą prezentacji nowości. Podczas targów, aż 403 wystawców z 35 krajów zgłosiło swoje najnowsze produkty, systemy i usługi, a także światowe premiery. Innowacje zaprezentowano we wszystkich pięciu segmentach targów- technologia kolejowa (Railway Technology), infrastruktura kolejowa (Railway Infrastructure), transport publiczny (Public Transport), wyposażenie (Interiors) i budowa tuneli (Tunnel Construction).
W to, oczywiście, wliczały się liczne innowacje zaprezentowane na ekspozycji zewnętrznej.
Ekspozycja
zewnętrzna
W Berlinie można było obejrzeć 145 pojazdów. Poczynając od parowozu Emma po najnowocześniejszy pociąg Deutsche Bahn.
Alstom pokazał szybki pociąg piętrowy Avelia HorizonTM. Firma CRRC Corporation Limited z Chin zaprezentowała nową lokomotywę manewrową z napędem hybrydowym Hybrid AC zaprojektowaną dla europejskiego transportu szynowego.
Polskie firmy Newag i Solaris zaprezentowały na berlińskich torach wystawowych kilka pojazdów m.in. – lokomotywa elektryczna Dragon 2 (Newag), elektryczny zespół trakcyjny Impuls 2 firmy (Newag), autobus elektryczny Urbino 12 (Solaris). Ponadto, z polskich producentów, Chemet SA pokazał się, ze swoją ultra-lekką cysterną o pojemności 125 m3 zoptymalizowany do transportu ciężkich gazów węglowodorowych oraz największym w Europie wagonem cysterną o pojemności 119 m3 do transportu LPG, stanowiącym efekt współpracy firm GATX i CHEMET. Natomiast FPS Cegielski zaprezentował w Berlinie zmodernizowany wagon dla IC z nowymi wózkami. Stadler zaś pokazał siedem nowości. Były to:
- berlińska kolej miejska dla S-Bahn Berlin;
- lokomotywa Eurodual dla Havelländische Eisenbahn (HVLE;
- elektryczny piętrowy zespół trakcyjny dla Transiti;
- elektryczny zespół trakcyjny TRAVERSO na ekspresową trasę firmy SOB;
- metro dla Strathclyde Partnership for Transport (SPT);
- elektryczny niskopodłogowy zespół trakcyjny dla RBS;
Flirt (BMU) dla Greater Anglia. (pojazd wyprodukowany w zakładzie Stadler Polska w Siedlcach).
Skoda Transportation natomiast, po raz pierwszy dla zwiedzających pokazała piętrowy zestaw push&pull dla Deutsche Bahn. Natomiast Hitachi Rail pochwalił się piętrowym Rock dla Trenitalii. Siemens Mobility zaprezentował lokomotywę Vectron Dual Mode
Polska Izba Kolei
podczas targów
Innotrans
Na każdej edycji targów Innotrans izba Kolei prezentuje osiągnięcia firm zrzeszonych na imponującym stoisku. W tym roku było to 200 m² wyspowego i bardzo efektownie zaaranżowanego w biało-czerwone barwy obszaru w Hali 11.2. Atrakcyjna lokalizacja spowodowała, że z oferty wystawiennictwa, wespół z Izbą, skorzystało jedenaście podmiotów. Były to:
– Fabryka Elementów Złącznych SA, czyli producent elementów złącznych, dostarczający wysokiej jakości elementy złączne dla klientów krajowych i zagranicznych.
– APS ENERGIA SPÓŁKA AKCYJNA, producent systemów zasilania dla energetyki, energetyki atomowej, przemysłu naftowo-gazowego, wojska i innych branż
– MABO Sp. z o.o., producent konstrukcji stalowych, słupów trakcyjnych i osprzętu do nich
– Famor SA, dostawca rozwiązań z dziedziny oświetlenia i wyposażenia elektrycznego
– Koleje Wielkopolskie Spółka z o.o., czyli lokalny przewoźnik kolejowy świadczący swoje usługi przede wszystkim na terenie województwa wielkopolskiego
– Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych w Katowicach Sp. z o.o., zajmujące się budową, modernizacjami i utrzymaniem dróg kołowych, ulic i placów oraz obiektów mostowych, produkcją mas bitumicznych na wszystkie kategorie ruchu
– Przedsiębiorstwo Produkcyjno – Handlowe Rolmetal sp. j., które dla kolejnictwa oferuje koła zębate, osie kolejowe czy zderzaki
– MIDURA GROUP SP. Z O.O., zajmująca się sprzedażą foteli specjalistycznych / pneumatycznych marki ISRI & SKA
– Koleje Dolnośląskie, kolejny regionalny przewoźnik kolejowy
– Blue Ocean Business Consulting Sp. z o.o., grupa konsultingowa świadcząca usługi dla firm z sektora transportowego
Na stoisku Izby odbyło się wiele spotkań i rozmów handlowych. Gościli u nas przedstawiciele sfer rządowych i przemysłowych między innymi z Indii, Chin, Czech, Łotwy, Niemiec, Francji czy Izraela. Odbyły się także rozmowy z przedstawicielami międzynarodowych organizacji związanych z transportem lub organizatorami imprez tragowych (m. in. UITP, Eurasia Rail, Railtex).
Izba Kolei była także licznie reprezentowana przez firmy zrzeszone, które pokazały się na własnych stoiskach. Na takie rozwiązanie zdecydowały się firmy- Asco Rail Sp. z o.o., ATEM-Polska Sp. z o.o., CHEMET SA, Enika Sp. z o.o., ERGOM Sp. z o.o., P.U.T. GRAW Sp. z o.o., Grodziska Fabryka Wyposażenia Wagonów Growag Sp. z o.o., H. Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o., INFRACERT TSI Sp. z o.o., Kolejowe Zakłady Łączności Sp. z o.o., Koltech Sp z o.o., PW Maximus Piotr Maksymów, Medcom Sp. z o.o., Mera Systemy Sp. z o.o., MODUS Przedsiębiorstwo Odzieżowe SA, M&MR Trading Polska Sp. z o.o., NEEL Ltd., NOVAMEDIA innovision Sp. z o.o., Petrosoft.pl Technologie Informatyczne sp. z o.o., Plastwil Sp. z o.o., RFWW RAWAG Sp. z o.o. (Schaltbau RAWAG), REDS SA, RUNOTEX SA, Simpax Sp. z o.o.
Grupa PKP
Po wielu latach niebytności na targi do Berlina wróciła Grupa PKP. Pierwszy raz pokazała się jako całość. Stoisko Grupy zajmowało całą przestrzeń łączącą hale w północno-wschodniej części terenu. Podzielono je na części przeznaczone dla poszczególnych spółek z Grupy: PKP SA, PKP Cargo, PKP Intercity, PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP LHS, PKP Informatyka wraz z Kolejowymi Zakładami Łączności w Bydgoszczy.
W aranżacji wykorzystano między innymi loga „niepodległa” i archiwalne zdjęcia z marszałkiem Piłsudskim. Motywem przewodnim stoiska Grupy PKP było hasło: Współpraca bez granic. Szczególną uwagę zwracała ekspozycja firmy zrzeszonej w Izbie- KZŁ pokazał bowiem ładowarki samochodów elektrycznych.
Na stoisku Grupy doszło także do wręczenia przez Katarzynę Kucharek, prezes Fundacji Grupy PKP, dyplomu dla Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. Dyplom odebrany przez Adama Musiała, dyrektora generalnego, i Dorotę Markiewicz, był dowodem uznania za wkład w promowanie działań prospołecznych Fundacji.
A ponadto z Polski…
Poza firmami członkowskimi Izby Kolei wystawiło się w Berlinie wiele firm działających na kolei. Bydgoska Pesa w Berlinie mierzyła się z zainteresowaniem klientów, dostawców i biznesowych partnerów ze świata jako podmiot wychodzący z kryzysu. Dlatego też postanowiono zorganizować briefing dla zagranicznych i polskich mediów z udziałem prezesa Pesa i wiceprezesa Polskiego Funduszu Rozwoju. W czasie jego trwania poinformowano między innymi o finalizacji procesu przejmowania przez PFR udziałów w spółce oraz osiągniętym porozumieniu z bankami w sprawie dalszego finansowania działalności firmy.
– Kończymy negocjacje z bankami i ubezpieczycielami. Będziemy gotowi do podpisania umowy na przełomie września i października. W konsorcjum zaangażowane są instytucje komercyjne oraz te z udziałem Skarbu Państwa – zaznaczył Marcin Piasecki, wiceprezes PFR.
Przedstawiono również stan realizacji kluczowego dla spółki kontraktu na dostawę pojazdów dla Deutsche Bahn. W Niemczech jest już 16 dwuczłonowych LINKów, a do końca października powinno ich być już 20. Co ważne- DB Regio rozpoczęło już ich eksploatację.
– Ważne jest to, że po wprowadzeniu pojazdów do ruchu i dobrych opiniach, które zbierają, DB zgodziło się na zmianę sposobu rozliczenia kontraktu – pierwsze płatności już wpłynęły do PESA. Co równie ważne – rozmawiamy z władzami DB nie tylko o tym projekcie, ale o możliwościach współpracy w przyszłości – przekazał Krzysztof Sędzikowski, prezes zarządu PESA.
W przeciwieństwie do Pesa, Newag SA zaprezentował pojazdy na wystawie zewnętrznej. Oprócz Dragona i Impulsa, o których wspomnieliśmy wcześniej, był to pojazd, realizowanego wspólnie z Siemens, projektu metro dla bułgarskiej spółki Metropolitan EAD z siedzibą w Sofii. Powstające w tym konsorcjum pojazdy są oparte na platformie Inspiro, czyli takiej jak w pojazdach Metra Warszawskiego. Różnice w pojazdach to między innymi zamontowanie odbieraków prądu, ponieważ pojazdy te przeznaczone będą zarówno do jazdy w tunelach jak i na powierzchni.
Także Solaris postawił na outdor. Jednym z najważniejszych wydarzeń była premiera Solarisa Trollino 12 dla PKT Gdynia. Najistotniejszym jednak wydarzeniem była pierwsza wspólna konferencja prasowa Solaris-CAF.