Krzysztof Andrulewicz, dyrektor do spraw rozwoju Aldesa Polska, w rozmowie z redakcją o przebudowach, modernizacjach, potencjale oraz udziale w rynku światowym.
Aldesa kojarzy się z wielkimi projektami, zwłaszcza jeśli chodzi o budownictwo drogowe. Tymczasem posiadacie na swoim koncie realizacje projektów kolejowych, jak przebudowa dworca w Gliwicach. Co obejmował zakres prac?
Przebudowa dworca kolejowego w Gliwicach była naszym pierwszym dużym projektem kolejowym w Polsce. Obejmowała rewitalizację dworca wraz z infrastrukturą peronowo – torową, zadaszeniem peronów i międzytorzy oraz przejściami tunelowymi. Odnowiona została elewacja budynku, wymieniony dach oraz okna, w środku położono nowe posadzki i postawiono ściany, odrestaurowano też kamionkową mozaikę i drewniane sklepienie. Cztery perony po przebudowie mają łukowe, stalowe zadaszenie oraz windy i ruchome schody.
W obrębie stacji kompleksowo przebudowane zostały tory stacyjne wraz rozjazdami, pod którymi zamontowano maty wibroizolacyjne. Wykonano również całościowej przebudowy sieci trakcyjnej.
Gliwicki dworzec uzyskał nowoczesny wygląd, a pasażerowie mogą korzystać z nowych, niezbędnych współcześnie, udogodnień.
Przeprowadziliście także modernizację trasy tramwajowej w Gdańsku Stogach. Można powiedzieć, że żadne prace torowe nie są Wam obce?
Nowa linia tramwajowa na gdańskie Stogi była sporym przedsięwzięciem i obejmowała o wiele szerszy zakres prac niż sama tylko rewitalizacja torowiska. W ramach projektu została wykonana przebudowa dwutorowej linii tramwajowej o długości około 4 km w konstrukcji podsypkowej jak i bezpodsypkowej, która została zabudowana ponad pięcioma tysiącami metrów kwadratowych kostki kamiennej. Powstały dwie nowoczesne pętle tramwajowe, na trasie stanęło czternaście nowych przystanków, zostało także zbudowanych siedemnaście przejazdów gumowych.
W ramach inwestycji przebudowany został również układ drogowy wraz z chodnikami, zjazdami oraz ciągami pieszo-rowerowymi.
Cały projekt całkowicie zmienił wygląd i standard linii, tramwaje mogą się po niej poruszać ze znacznie większą prędkością niż dotychczas, dwie nowe pętle tramwajowe mają nowoczesny design, duże przystanki, stacje rowerowe, siedziska, a wzdłuż linii posadziliśmy kilkaset drzew i krzewów oraz taką roślinność jak trawy i kwiaty. Wzdłuż całej linii, od centrum gdańska aż do plaży miejskiej na Stogach wiedzie ścieżka rowerowa.
W jakie inwestycje kolejowe celuje firma z takim potencjałem?
Aldesa wykonywała i wykonuje wielkie, skomplikowane projekty kolejowe nie tylko w Hiszpanii, ale także w Ameryce Południowej – w Meksyku, Peru i Chile, a z kolei nasz nowy partner, największa na świecie firma budowlana w obszarze kolejnictwa, czyli CRCC, wykonuje ultranowoczesne projekty olbrzymiej skali kolejowe w Chinach, o nieporównywalnym do europejskiego rozmachu. Całe to know-how jest do wykorzystania w Polsce. Możemy od zaraz przystąpić do projektowania, a następnie budowy największych inwestycji kolejowych w naszym kraju – od budowy i przebudowy dworców i linii kolejowych, po inwestycje o znaczeniu ogólnopolskim, jak Centralny Port Kolejowy, wreszcie koleje dużych prędkości, które, miejmy nadzieję, w Polsce powstaną. Jesteśmy gotowi i chętnie podejmiemy się takich wyzwań w oparciu o doświadczenie i wiedzę, jakie posiadamy!