Urząd Transportu Kolejowego podsumował listopad na polskich torach. Wzrosty widać zarówno w przewozach pasażerskich, jak i towarowych. Składy przewiozły 22,3 mln ton towarów – o 1,6 mln ton więcej niż przed rokiem.
W listopadzie 2021 masa przewiezionych towarów wyniosła 22,3 mln ton i wzrosła o 1,6 mln ton (7,9 proc.) w porównaniu do listopada 2020 r. Większa niż w poprzednim roku była także praca przewozowa, która wyniosła niemal 5 mld tonokilometrów, co stanowiło wzrost o 154,5 mln tonokilometrów (3,2 proc.), natomiast praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 7,0 mln pociągokilometrów, co przełożyło się na spadek o 0,1 mln (-1,4 proc.). Średnia odległość przewozu 1 tony towaru była o 10 km niższa niż w listopadzie 2020 r.
W zakresie masy przewiezionych ładunków listopad okazał się lepszy od października o 0,2 mln ton (1,1 proc.). Niższe wartości osiągnęły za to praca przewozowa i praca eksploatacyjna. W przypadku tej pierwszej spadek wyniósł 181 mln tonokilometrów (-3,5 proc.), a praca eksploatacyjna była niższa o 0,4 mln pociągokilometrów (-5,4 proc.). Dystans średniego przewozu był krótszy o 11 km.
– Wzrost produkcji przemysłowej w listopadzie nastąpił w przetwórstwie przemysłowym i branży automotive, co miało realne przełożenie na większą ilość przewożonych towarów. Pora roku wpłynęła także na większe wydobycie paliw, co również ma odzwierciedlenie w sytuacji transportowej. Wydaje się też, że napięta sytuacja na wschodniej granicy Polski nie wpłynęła na ograniczenia w transporcie intermodalnym, czego początkowo się obawiano – komentuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes UTK.
Łączna masa towarów przewiezionych na przestrzeni 11 miesięcy 2021 r. była większa o ponad 20,5 mln ton (10 proc.) od masy przewiezionej w okresie styczeń – listopad 2020 r. Analogicznie praca przewozowa była większa o ponad 3,6 mld tonokilometrów (7,6 proc.), a praca eksploatacyjna o 4,7 mln pociągokilometrów (6,7 proc.). Średnia odległość przejazdu wyniosła za ten okres 229 km i była niższa niż w analogicznym okresie sprzed roku o 5 km.