Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa, oficjalnie oddał do użytkowania nowoczesną halę wybudowaną na terenie Stacji Obsługi Tramwajów w Nowej Hucie.
Obiekt przystosowany jest do obsługi każdego rodzaju tramwaju, w tym najdłuższych w Polsce ponad 43-metrowych „Krakowiaków”, a także najnowszych „Lajkoników”. Inwestycja jest wyrazem troski Krakowa o klimat, dlatego na dachu hali zostały zamontowane panele fotowoltaiczne. Zapewnią one już wkrótce energię potrzebną do funkcjonowania hali.
Jak wygląda hala?
Nowoczesny obiekt ma długość 150 m, jest szeroki na 19,6 m i ma 12,5 m wysokości. Hala umożliwia serwis do 9 tramwajów jednocześnie i jest wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Na dachu wykonawca zamontował 228 ogniw paneli fotowoltaicznych, które zajmują powierzchnię ok. 500 m². System funkcjonowania paneli jest tak zoptymalizowany, aby maksymalnie wykorzystywać światło słoneczne, także w tych miesiącach, kiedy jest go najmniej. Koszt budowy hali to 39 mln zł.
Tak duży projekt modernizacji zajezdni miał na celu przystosowanie jej do obsługi tramwajów na najwyższym poziomie w zakresie mycia, czyszczenia, ale także dezynfekcji wnętrza. Dzięki temu pojazdy zapewnią bezpieczny transport mieszkańcom i turystom, także w obecnym trudnym czasie pandemii COVID-19. Nowoczesne obiekty, które powstały, są przyjazne dla środowiska – oszczędzają wodę i będą korzystać z odnawialnych źródeł energii.
– Cieszę się, że to właśnie zajezdnia w Nowej Hucie została zmodernizowana, co jeszcze bardziej usprawni kursowanie tramwajów w tej dzielnicy. Tym bardziej, że zwiększenie przestrzeni i liczby miejsc postojowych dla nowych tramwajów jest niezbędne biorąc pod uwagę m.in. powstanie nowej linii tramwajowej do Mistrzejowic czy Górki Narodowej. Do obsługi tych nowych tras będą potrzebne kolejne tramwaje. Planujemy, aby do 2026 roku wszystkie tramwaje w Krakowie były wyposażone w niską podłogę i klimatyzację – powiedział Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Proces budowy
Pierwsze prace na terenie tej bardzo ważnej dla obsługi sieci tramwajowej stacji rozpoczęły się w 2015 roku. Wykonawca podzielił je na kilka etapów.
Jako pierwszy powstał nowoczesny budynek z nową poczekalnią dla motorniczych, szatniami dla pracowników oraz halą magazynową. W 2017 roku MPK Kraków uruchomił w hali myjnię. Dzięki ogrzewaniu funkcjonuje ona przez cały rok, niezależnie od warunków atmosferycznych. Co bardzo ważne myjnia wykorzystuje rozwiązania przyjazne dla środowiska m.in. system pozyskiwania wody deszczowej oraz zamknięty obieg wody.
Dodatkowo na terenie zajezdni powstały dwa zbiorniki retencyjne, które podczas intensywnych opadów deszczu będą gwarantować ochronę stacji, a także okolicznych terenów przed zalaniem.
- – Inwestycje, które zrealizowaliśmy, objęły cały obszar nowohuckiej zajezdni. Prace prowadziliśmy niemal przez 7 lat. Pomimo tak dużego zakresu prac, każdego dnia stacjonujące tu tramwaje punktualnie wyjeżdżały na linie, aby przewozić mieszkańców Krakowa. Nowoczesne rozwiązania zastosowane na terenie zajezdni przyniosły korzyści nie tylko pasażerom podróżującym tramwajami, ale także motorniczym i pracownikom zaplecza. Poprawiło się bowiem bezpieczeństwo i komfort ich pracy. Dużą wagę przykładaliśmy także do tego, aby zajezdnia w Nowej Hucie w jak najmniejszym stopniu wpływała na środowisko. Podjęliśmy więc decyzję o zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań w hali myjni oraz zamontowaniu paneli fotowoltaicznych na dachu najnowszej hali. Zależało nam również na ograniczeniu kosztów, m.in. energii elektrycznej, koniecznych do utrzymania tak dużego obiektu – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Dostęp do tramwajowego dachu
W ramach inwestycji powstała odpowiednia infrastruktura zapewniająca bezpieczny i wygodny dostęp do dachów nowoczesnych tramwajów, gdzie znajduje się większość instalacji. Z kolei kanały umożliwiają pracownikom łatwy dostęp do wózków i zestawów kołowych. Duża, nowoczesna poczekalnia dla motorniczych umożliwia zachowanie dystansu i komfortowe oczekiwanie na rozpoczęcie pracy.
-Ta inwestycja była bardzo wymagająca, ponieważ realizacja prac nie mogła zakłócać codziennej komunikacji tramwajowej – wymagało to wielu uzgodnień i etapowania prac. Dlatego bardzo dziękuję wszystkim uczestnikom procesu inwestycyjnego za zaangażowanie, zaufanie, a także wzorową wieloletnią współpracę – podkreślił Andrzej Schmalenberg, dyrektor Oddziału Południowego Budownictwa Ogólnego Budimex SA.