Podczas trzech dni podróżowania transportem zbiorowym przez Polskę razem z Pauliną Matysiak, Przewodniczącą Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym, pokonałyśmy około 1744 kilometrów. Wszystko po to, aby w praktyce przekonać się jak funkcjonuje komunikacja zbiorowa w Polsce.
Po pierwszej inauguracyjnej trasie bardzo mocno widać, że siatka połączeń kolejowych (mimo, że w Polsce bardzo powoli przybywa nowych kilometrów tras kolejowych) rozwija się znacznie szybciej niż siatka połączeń autobusowych. Podróżując przez Polskę, zauważalne były modernizacje dworców. Niestety większość prowadzonych prac jest mocno opóźniona, a na niektórych inwestycjach zdarza się tak, że firmy po prostu zeszły z budowy. Rzeczywiście wydłużone harmonogramy robót mogą budzić niepewność co do terminowych finalizacji wielkich inwestycji w sektorze kolejowym w naszym kraju.
Podróż pociągiem w praktyce
Pociągi dalekobieżne rzeczywiście pękały w szwach, ale pojedyncze bilety można było zakupić tuż przed rozpoczęciem podróży. Jeśli chodzi o pociągi regionalne, to potoki pasażerskie kształtowały się umiarkowanie. Podczas I trasy, sprawdzałyśmy możliwości RegioKarnetu oraz oferty MultiPrzejazd od PKP Intercity
Co dalej? Sierpień i wrzesień pod znakiem transportu autobusowego.
Chcemy dotrzeć do terenów, gdzie komunikacja autobusowa praktycznie nie istnieje. Częstą praktyką w wielu gminach jest zawieszanie linii szkolno-dowozowych na okres wakacyjny, co pozbawia możliwości przemieszczania się tysiącom osób w kraju. Stąd pomysł, by odwiedzić wybrane obszary Dolnego Śląska, Podkarpacia oraz Warmii i Mazur.
Wykluczenie transportowe
Zjawisko wykluczenia transportowego nadal postępuje. Tym bardziej istotne jest, aby nie tylko decydenci, ale również organizacje pozarządowe podejmowały działania mające na celu likwidację białych plam transportowych na mapie Polski, a przede wszystkim promocję transportu zbiorowego, którego wizerunek przez wiele lat był nadszarpnięty. Jednym z tych działań jest właśnie akcja #ZbiorKomemPrzezPolske.
Chcemy skupić się przede wszystkim na dwóch aspektach. Po pierwsze, na promocji transportu zbiorowego i pokazywaniu pozytywnych przykładów funkcjonowania komunikacji publicznej. Po drugie, poprzez podróże, pokazując miejsca zarówno atrakcyjne pod względem turystycznym, jak i miejscowości zapomniane, chcemy skupić uwagę na zjawisku wykluczenia transportowego, które w naszym kraju istnieje
Wnioski i uwagi ze wszystkich podróży zostaną uwzględnione w specjalnym raporcie opublikowanym na początku 2023 roku.
Akcja #ZbiorKomemPrzezPolskę realizowana jest w ramach współpracy Stowarzyszenia Wykluczenie Transportowe, Parlamentarnego Zespołu ds. Walki z Wykluczeniem Transportowym oraz Fundacji ProKolej. Zapraszamy wszystkich, by za pomocą #ZbiorKomemPrzezPolske oznaczali swoje podróże oraz zgłaszali propozycje tras, które warto odwiedzić (za pośrednictwem wiadomości na kanałach social media do Organizatorów lub na adres kontakt@wykluczenietransportowe.org.pl).