Pierwszy pasażerski pociąg wodorowy Coradia iLint od Alstom wyjechał ze stacji we Frankfurcie nad Menem. Docelowo do Hesji trafi 27 bezemisyjnych pojazdów, które wyjadą na trasy: Frankfurt-Höchst – Bad Soden, Frankfurt – Koenigstein i Bad Homburg – Friedberg.
Pierwsze pociągi wodorowe iLint wyjechały na linię Bremervörde, która łączy Bremę z Hamburgiem na północy Niemiec. Odbyło się to w sierpniu br. Teraz przyszedł czas na wprowadzenie bezemisyjnych składów do Hesji.
Budowa pierwszej stacji tankowania wodoru dla pociągów pasażerskich w Hesji ruszyła w październiku 2020 r. Jak informuje Alstom, to druga na świecie tego typu stacja. Obsługiwać będzie największy na świecie tabor pociągów pasażerskich, wyposażonych w ogniwa paliwowe.
– Dzięki napędzanym ogniwami paliwowymi pociągom Alstom, RMV otwiera nowy rozdział bezemisyjnej mobilności. Zamówienie na 27 pociągów pozwala nam ustanowić światowy rekord: w lokalnym transporcie publicznym nie ma na świecie większego taboru napędzanego ogniwami paliwowymi. Co ważne, możemy zrealizować to gigantyczne przedsięwzięcie zgodnie z harmonogramem i w ramach wyznaczonego budżetu – powiedział podczas ceremonii rozpoczęcia prac Dyrektor Zarządzający RMV, prof. Knut Ringat.
Całkowita wartość zamówienia wynosi 500 mln euro. Kontrakt obejmuje zakup pojazdów, ich konserwację, a także eksploatację którą zajmie się producent.
Infraserv Höchst, operator Industriepark Höchst – parku przemysłowego o powierzchni 4,6 km2, w którym powstała stacja tankowania wodoru – od lat aktywnie działa w obszarze technologii wodorowej, a także ogniw paliwowych.
Obecnie park wytwarza wodór jako produkt uboczny przemysłu. Władze muszą jednak zwiększyć moce produkcyjne, aby sprostać zapotrzebowaniu składów.
Klimaneutral durch #Wasserstoff – bald rollt die weltweit größte Flotte an lokal emissionsfreien Wasserstoffzügen durch Hessen!?In Zukunft machen 27 Wasserstoffzüge den Bahnverkehr in Hessen nachhaltiger und so das Bahnfahren für euch angenehmer. pic.twitter.com/XwSvgDghYo
— BMDV (@bmdv) November 14, 2022
Jak informuje portal theMayor.eu, 27 pojazdów wodorowych od Alstom kosztuje ok. 40 proc. więcej niż ich odpowiedniki z silnikiem Diesla. Różnica w kosztach pokryta została przez niemiecki rząd federalny.
– W Hesji wciąż jeździ wiele pojazdów spalinowych, ponieważ brakuje przewodów trakcyjnych. Napęd wodorowy staje się zatem realną alternatywą dla drogiej elektryfikacji – powiedział Tarek Al-Wazir, Minister Transportu Hesji.