Pasażer Raport z Polski

Nowoczesna informacja pasażerska na stacji Warszawa Zachodnia

Na stacji Warszawa Zachodnia pojawiło się 100 nowych wyświetlaczy i ekranów z rozkładami jazdy. Poprawił się także system nagłośnienia.

Podróżni na stacji Warszawa Zachodnia korzystają z nowoczesnych systemów informacyjnych (fot. Martyn Janduła / PKP PLK)
Podróżni na stacji Warszawa Zachodnia korzystają z nowoczesnych systemów informacyjnych (fot. Martyn Janduła / PKP PLK)

Dotychczas wykonawca zamontował 94 urządzenia na czterech czynnych peronach nr: 2, 6, 7 i 8. Zainstalował także lepszy system głosowy, poprawiając jakość wygłaszanych komunikatów.

Zapowiedzi głosowe emitowane są z lepiej słyszalnego systemu, co znacznie poprawia jakość podroży.

Wyświetlacze montowane są przy każdej z krawędzi peronu. Infokioski z rozkładem jazdy, a także ekrany PKP PLK instalują na środku peronów i prezentują 17 najbliższych kolejowych połączeń ze stacji Warszawa Zachodnia. System (system dynamicznej informacji pasażerskiej) obejmuje też zapowiedzi głosowe zintegrowane z komunikatami na wyświetlaczach. W przypadku zmian w rozkładzie jazdy, system jest aktualizowany, by pasażer otrzymywał bieżące informacje.

Sukcesywnie, wraz z postępem prac na stacji, na kolejnych przebudowanych peronach, w przejściu podziemnym i na nowej kładce będą instalowane nowe urządzenia. Docelowo PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przewidziały 475 wyświetlaczy, tablic i infokiosków.

Po rozszerzeniu systemu o kolejne urządzenia i ich przetestowaniu, wraz z zakończeniem modernizacji stacji Warszawa Zachodnia, będą one uruchomione w trybie docelowym. Do tego czasu widoczny będzie komunikat „test systemu”. W związku z tym prosimy podróżnych o dodatkowe sprawdzanie połączeń w rozkładach, na portalu lub aplikacji Portal Pasażera.

Po zakończeniu modernizacji Warszawy Zachodniej będzie:

  • 16 dużych tablic,
  • 168 wyświetlaczy krawędziowych z odjazdami pociągów,
  • 52 wyświetlaczy peronowych w tunelu i na kładce,
  • 1055 głośników,
  • 71 ekranów (infokiosków)
  • 168 wyświetlaczy z najbliższymi przyjazdami i odjazdami pociągów.

Prace we wszystkich branżach

Wykonawca prowadzi prace przy demontażu peronów nr 5, 4 oraz 3. Przygotowuje teren pod budowę betonowej płyty na której powstaną nowe obiekty, a pod – kolejna część przejścia podziemnego, które połączy wszystkie perony.

Od zachodniej strony stacji zbudował trzy kilkusetmetrowe wiadukty kolejowe. Aktualnie ekipa budowlana układa tory, rozjazdy, a energetycy rozwieszają sieć trakcyjną. Nowe rozwiązanie usprawni podróże koleją w aglomeracji warszawskiej. Od marca będzie połączenie pociągiem z Radomia m.in. w stronę przystanków Warszawa Koło i Młynów na linii obwodowej.

Poniżej poziomu stacji w tunelu dla pieszych między peronem nr 9 a peronem nr 6 wykonawca kładzie posadzki i wykańcza ściany.

Jaka będzie Warszawa Zachodnia?

Warszawa Zachodnia zmienia się i zapewni większą dostępność, a także oczekiwany komfort podróży. Wszystkie perony będą zadaszone. Ruchome schody, windy, system dynamicznej informacji oraz szerokie przejścia ułatwią dostęp do pociągów. Łatwiejsze będzie także łączenie podróży koleją z komunikacją miejską. Bezpieczne zarządzanie ruchem kolejowym zapewnią nowoczesne urządzenia i systemy komputerowe. Sprawniejsze będą przejazdy aglomeracyjne i dalekobieżne. Wykonawca kompleksowo przebudowuje obiekty inżynieryjne, kilometry instalacji, około 36 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjną.

Dodaj komentarz