Na wybranych dworcach i stacjach kolejowych w Wielkiej Brytanii znaleźć możesz „chatty benches” (ławeczki do rozmów – przyp. red.). To część kampanii, w którą angażuje się TransPennine Express, mająca na celu ograniczenie problemu samotności w społeczeństwie. Organizatorem akcji The Campaign to End Loneliness jest What Works Center for Wellbeing.
Transport publiczny odgrywa dużą rolę w utrzymywaniu więzi społecznych. Oczekując na przyjazd pociągu, a także w podróży, mamy możliwość kontaktu z innym człowiekiem. TransPennine Express wykorzystuje to zjawisko, włączając się w kampanię ograniczającą problem samotności. Podnosi świadomość oraz wskazuje podróżnym i pracownikom, gdzie znaleźć wsparcie w nawiązywaniu kontaktów społecznych.
Jednak to nie wszystko.
Na brytyjskich dworcach i stacjach kolejowych stanęły tzw. ławeczki do rozmów.
– Każdy, kto usiądzie na takiej ławce da znać innym pasażerom, że jest otwarty na rozmowę – tłumaczy operator kolejowy. – Mamy nadzieję, że takimi instalacjami zachęcimy naszych klientów do przywitania się i krótkiej rozmowy z kimś, kto siedzi na ławce. Nawet, jeżeli ma być to rozmowa o pogodzie. Wiemy, że te kilka minut dyskusji może mieć realny wpływ na złagodzenie poczucia osamotnienia.
W Wielkiej Brytanii jest 9 milionów samotnych ludzi. Samotność, życie w pojedynkę i słabe więzi społeczne mogą być szkodliwe dla ogólnego stanu zdrowia i, jak pokazały badania, zwiększać ryzyko przedwczesnej śmierci o 26 proc. Osoby samotne są również bardziej narażone na demencję, choroby serca i depresję.
The Campaign to End Loneliness to kampania społeczna organizacji non-profit What Works Center for Wellbeing. Jednym z głównych celów akcji jest inspirowanie innych do zbliżania społeczności Wielkiej Brytanii.