Polscy przewoźnicy kolejowi intensyfikują prace nad wykorzystaniem technologii wodorowej. O zastosowaniu paliw alternatywnych w transporcie mówią eksperci zaproszeni do udziału w III konferencji „Kolej Wodorowa” HYDROGEN4RAIL – FUTURE OF TRANSPORT. Organizatorem trzydniowego wydarzenia jest Polska Izba Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.
Uroczystego otwarcia konferencji w Centrum Wykładowym Politechniki Poznańskiej zainaugurowali prof. Michał Wieczorkowski, Prorektor ds. rozwoju i współpracy z gospodarką oraz Dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego – dr hab. Arkadiusz Kawa.
– Wodór staje się paliwem, które rewolucjonizuje energetykę i umożliwia wykorzystanie potencjału źródeł odnawialnych, przybliżając nas do neutralności klimatycznej – mówił w trakcie otwarcia Adam Musiał, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei. – Szansa dla rozwoju wodoru, jako paliwa, jest w Polsce olbrzymia. To produkt do zasilania niskoemisyjnej mobilności, który można wykorzystać w kolejnictwie. I o tym będziemy rozmawiać. Zapraszam do dyskusji.
W trakcie uroczystego rozpoczęcia przywitaliśmy w gronie Firm Członkowskich Millennium Leasing sp. z o.o. Certyfikat w imieniu firmy odebrała Agnieszka Kozakiewicz-Pietrzak, Członek Zarządu.
Referaty wprowadzające zaprezentowali:
- Politechnika Poznańska – prof. dr hab. inż. Ireneusz Pielecha – Instytut Silników Spalinowych i Napędów – „Układy napędu wodorowego w pojazdach szynowych”
- PARTNER ZŁOTY Sieć Badawcza Łukasiewicz – Poznański Instytut Technologiczny Piotr Tarnawski – Dyrektor Centrum Pojazdów Szynowych „Wyzwania i szanse w obszarze kolejowym”
- Urząd Transportu Kolejowego – Jan Błaszczyk – Dyrektor O/T Poznań „Urząd Transportu Kolejowego 2023”
- Instytut Kolejnictwa – Marek Pawlik – Zastępca Dyrektora Instytutu „Bezpieczeństwo tankowania wodorowych pojazdów kolejowych”
Wydarzeniem towarzyszącym III konferencji “Kolej Wodorowa” jest prezentacja lokomotywy PUTrain – studenckiego zespołu Politechniki Poznańskiej. W czerwcu grupa wystartowała w zawodach Railway Challenge, zdobywając najwyższe miejsce na podium. Zwyciężyli także w kategorii Reliability oraz Refuelling.
– Dodatkowym powodem do radości jest dla nas to, że w kategorii Refuelling ustanowiliśmy nowy rekord zawodów, wymieniając akumulatory naszej lokomotywy w 21,9 sekundy – podsumowują swój udział w zawodach.