Przetargi Raport z Polski

Miliardy na przetargi. Czy PKP PLK zrealizują swój plan?

Ogłoszenie postępowań przetargowych wartych 17,5 mld zł – taki plan chcą zrealizować PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. do końca 2024 r. Aby założenia te osiągnąć, spółka planuje przygotować kolejne zamówienia na łączną kwotę 5,7 mld zł.

Pociąg na przystanku Warszawa Międzylesie (fot. Izabella Miernikiewicz | PKP PLK)
Pociąg na przystanku Warszawa Międzylesie (fot. Izabella Miernikiewicz | PKP PLK)

Od początku stycznia 2024 r. PKP PLK ogłosiły przetargi o wartości 11,8 mld zł oraz zawarły umowy na 14,6 mld zł. Najnowszym przetargiem jest ten na nowe tory i nowoczesne przystanki między Wawrem a Otwockiem.

– Realizujemy ambitny plan zamknięcia 2024 roku kwotą 17,5 miliarda złotych w nowych przetargach inwestycyjnych. Przed nami ogłoszenie postępowań między innymi na linie Białystok – Ełk, Skierniewice – Czachówek Wschodni – Pilawa wraz z budową mostu przez Wisłę czy stację Maksymilianowo. Dzisiaj ogłoszony został kolejny ważny przetarg. Na cztery tory między Warszawą a Otwockiem czekają mieszkańcy aglomeracji i regionu. Prowadzony przez nas proces inwestycyjny pokazuje bardzo dobrą kondycję spółki, rynek będzie miał zajęcie na wiele lat – powiedział Piotr Wyborski, Prezes Zarządu PLK SA.

 

Warszawa Wawer – Otwock – inwestycja na start!

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na wyłonienie wykonawcy prac na linii kolejowej między Warszawą Wawer a Otwockiem. W ramach jednej z najważniejszych inwestycji dla aglomeracji planowane jest rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.

– W ramach projektu zlikwidujemy cztery przejazdy kolejowe, a zamiast nich powstaną wygodne tunele – w Radości na ul. Panny Wodnej, Falenicy na ul. Walcowniczej – Bystrzyckiej, w Józefowie na ul. Cichej – Matejki oraz wiadukt drogowy na granicy Warszawy i Józefowa na ul. Werbeny – Brucknera – wylicza zarządca infrastruktury kolejowej.

 

Przebudowę przejdzie osiem przystanków: w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Michalinie, Świdrze i Józefowie oraz stację w Falenicy. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji dla pasażerów.

Bezpieczeństwo podróżnych zapewnione zostanie dzięki 20 nowym przejściom podziemnym. Sześć z nich wytyczonych zostało wspólnie z lokalnymi samorządami. Wykonawca prac przebuduje także istniejące już przejście na stacji w Falenicy.

– Przebudujemy mosty na rzece Świder i wybudujemy nowe – dodają przedstawiciele PKP PLK. – Dla komfortu mieszkańców wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne porośnięte zielenią. Umowy z wykonawcami podpiszemy w 2025 roku, a cała inwestycja ma potrwać do 2028 roku. Jej szacowana wartość to 1,8 mld zł. Inwestycja ubiega się o współfinansowanie w ramach FENIKS.

 

Prace na linii otwockiej

PLK prowadzą modernizację linii otwockiej. W ramach zrealizowanych już prac między Warszawą Wschodnią a Wawrem (koszt 422 mln zł), zmodernizowano przystanki: Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek, stację Warszawa Wawer oraz zbudowano nowy przystanek Warszawa Grochów.

Między Warszawą Wschodnią a Warszawą Wawer rozdzielony został ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego dzięki dobudowie dwóch dodatkowych torów na odcinku Warszawa Gocławek do Warszawa Wawer.

Dodaj komentarz