PKP Intercity otrzyma z z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) 2 mld 162 mln zł na zakup 56 lokomotyw i modernizację 248 wagonów spółki. Umowa z Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisana została w ostatnim tygodniu października.
Unijne dofinansowanie obejmie ponad 94 proc. wydatków kwalifikowalnych, maksymalna kwota wydatków to 2 mld 297 mln zł.
Pieniądze zostaną wykorzystane na siedem będących w realizacji zadań obejmujących zakup nowoczesnych lokomotyw i modernizację różnych typów wagonów. Dwa zadania związane z zakupem 56 lokomotyw są warte ponad 1 mld zł. Wartość inwestycji związanych z modernizacją wagonów sięga 1,2 mld zł. Warunkiem pozyskania unijnego grantu jest wykonanie wszystkich projektów do połowy 2026 roku.
Pieniądze z UE dla polskiego przemysłu
Kontrakty na wagony i na lokomotywy, objęte wsparciem z KPO są realizowane wyłącznie w polskich fabrykach taboru. To pięć zakładów: poznańska Fabryka Pojazdów H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Te zakłady zajmują się modernizacją wagonów. Z kolei fabryka Newag z Nowego Sącza dostarcza nowoczesne lokomotywy elektryczne.
Na jakie trasy wyjadą lokomotywy i wagony?
Wagony i lokomotywy sfinansowane z KPO będą przeznaczone do obsługi tras praktycznie w całej Polsce. Będą to linie międzywojewódzkie w ramach zawartej z Ministerstwem Infrastruktury umowy na świadczenie usług publicznych. Na mapie połączeń znajdą się duże aglomeracje np. Warszawa, Kraków, Wrocław, Białystok, Gdańsk czy Poznań. Będą to też mniejsze miasta, jak np. Piła, Hajnówka, Lubartów, Sieradz, Krotoszyn, Kalisz, Lubliniec, Zakopane czy Piotrków Trybunalski. Lista jest bardzo obszerna.
Unijne wsparcie dla rozwoju polskiej kolei
Gdy PKP Intercity zakończy inwestycje, na które podpisało umowę z CUPT, to łączna suma wszystkich wykorzystanych środków unijnych od początku istnienia spółki wyniesie ponad 5,2 mld zł na inwestycje warte ponad 11 mld zł. Objęły one modernizacje i zakup 846 wagonów, zakup 96 lokomotyw elektrycznych, kupno 60 elektrycznych zestawów trakcyjnych, w tym 20 składów Pendolino. Te środki pozwoliły także na zakup i modernizację 43 lokomotyw spalinowych.
„Zakup 56 lokomotyw zeroemisyjnych oraz modernizacja 248 wagonów pasażerskich”
- Całkowita wartość przedsięwzięcia brutto: 2 825 534 826,90 zł;
- Maksymalna kwota wydatków kwalifikowalnych: 2 297 182 786,10 zł;
- Maksymalne do pozyskania dofinansowanie: 2 162 032 704,80 zł;
- Procent dofinansowania: ok. 94,1% wydatków kwalifikowalnych;
- Termin zakończenia przedsięwzięcia: 30.06.2026 r.