Analizy global Wydarzenia

PKP Intercity ocenione przez Europejską Federację Transportu i Środowiska

Europejska Federacja Transportu i Środowiska (Transport & Environment) stworzyła ranking, w którym ocenie poddała świadczenie usług przez 27 operatorów kolejowych w całej Europie. Sprawdzamy, jak w zestawieniu wypadła spółka PKP Intercity.

Fot. PKP Intercity
Fot. PKP Intercity

Pierwsze miejsce w rankingu operatorów kolejowych w Europie, zdobyli: włoski operator Trenitalia, szwajcarski operator SBB i czeska firma RegioJet. Najgorzej w zestawieniu wypadł Eurostar. Nowy ranking , opracowany przez T&E, ocenia 27 operatorów kolejowych według ośmiu kryteriów, w tym cen biletów, niezawodności i udogodnień na pokładzie. O szczegółach pisaliśmy TUTAJ.

Drogie bilety, słaba obsługa. T&E ocenia europejską kolej

W ogólnym zestawieniu spółka PKP Intercity uplasowała się w połowie stawki, z wynikiem 6,1/8 punktów. Jakie są jednak składowe tej noty?

  • Ceny biletów (25%)
  • Specjalne ceny i zniżki (15%)
  • Niezawodność (15%)
  • Doświadczenie związane z rezerwacją (15%)
  • Polityka rekompensat (10%)
  • Wrażenia podróżnych (10%)
  • Rozwój pociągów nocnych i polityka rowerowa (po 5%)

Przyznane PKP Intercity noty

  • Cena biletu – 7,1

Cena biletu jest uważana przez większość pasażerów za najważniejszy czynnik przy wyborze środka transportu, ale stwierdzono duże rozbieżności. Niektórzy operatorzy, tacy jak Eurostar, pobierają prawie dwukrotnie wyższą cenę (€/km) niż średnia cena biletów kolejowych w Europie.

Ceny biletów nie są w pełni ustalane przez firmy kolejowe. Państwa członkowskie i zarządcy infrastruktury ustalają odpowiednio podatek VAT i opłaty za przejazdy koleją, co ostatecznie wpływa na ceny. Obniżenie podatku VAT i opłat za przejazdy koleją pomogłoby obniżyć cenę biletu i stworzyć lepsze warunki rynkowe dla uczciwej konkurencji.

  • Ocena procesu rezerwacyjnego – 3,7

Podróżowanie koleją powinno być tak wygodne jak jazda samochodem lub rezerwacja lotu. Aby przyciągnąć więcej pasażerów do kolei, proces rezerwacji musi być wydajny, elastyczny i przyjazny dla użytkownika. Kategoria obejmuje ocenę tego, jak długo przed podróżą oferowane są pasażerom bilety i czy można je kupić za pośrednictwem zewnętrznych platform.

Doświadczenia związane z rezerwacją miejsc w pociągach zostaną wkrótce uwzględnione w nowym unijnym jednolitym rozporządzeniu w sprawie rezerwacji i sprzedaży biletów. Ten nadchodzący akt prawny pomoże pasażerom rezerwować bilety transgraniczne u wielu operatorów, korzystając jednocześnie z pełnych praw pasażerów UE w przypadku opóźnień.

  • Niezawodność – 4,5

Niezawodność to kolejny krytyczny czynnik dla konsumentów, a wielu operatorów kolejowych nie spełnia jego oczekiwań. Spośród 25 operatorów, dla których dostępne były dane dotyczące punktualności, tylko 11 (tj. 44%) osiągało wskaźnik punktualności powyżej 80%.

Inwestowanie w utrzymanie, modernizację i digitalizację sieci kolejowej, a także zakup nowego taboru kolejowego pomogą pociągom przyjeżdżać na czas.

Jak PKP Intercity wypada w pozostałych kategoriach?

  • Specjalne taryfy i zniżki – 7,5
  • Polityka wynagrodzeń – 5,8
  • Komfort podróży – 8,1
  • Pociągi nocne – 8
  • Polityka przewozu rowerów – 3,6

Dodaj komentarz