Inwestycje Przewozy towarowe Raport z Polski

Fundacja ProKolej postuluje odbudowę stacji Dalekie

Kłopoty z przepustowością, niska elastyczność rozkładu jazdy, wydłużone postoje pociągów towarowych obsługujących elektrownię i przemysł w Ostrołęce – to rzeczywistość na linii kolejowej Tłuszcz – Wyszków – Ostrołęka. Fundacja ProKolej zwróciła się do PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o podjęcie działań w tej sprawie i otrzymała obiecującą odpowiedź.

Nowy peron i tor na stacji Ostrołęka (fot. Łukasz Bryłowski / PKP PLK)
Nowy peron i tor na stacji Ostrołęka (fot. Łukasz Bryłowski / PKP PLK)

Decyzja o wyłączeniu z użytkowania stacji Dalekie zlokalizowanej na Mazowszu, pomiędzy Wyszkowem a Przetyczą zapadła w czerwcu 2009 roku. Od tamtej pory stacja ta pełni funkcję wyłącznie przystanku osobowego, co negatywnie wpływa na przepustowość środkowej części linii kolejowej nr 29.

W liście skierowanym do PKP PLK S.A. Kamil Sikora, koordynator ds. analiz Fundacji ProKolej zwraca uwagę na konieczność ponownego podzielenia 20 kilometrowego szlaku Wyszków – Przetycz na dwie części i przywrócenia do eksploatacji stacji Dalekie. – W naszej ocenie odtworzenie posterunku ruchu poprawi przepustowość środkowego fragmentu linii kolejowej nr 29 i umożliwi prowadzenie prac manewrowych – w tym obsługę nowo otwartych punktów ładunkowych obsługujących składy drewna – uzasadnia.

W odpowiedzi, czytamy, że zarządca infrastruktury również zauważa potrzebę przywrócenia funkcji technicznych stacji Dalekie. – Działanie to usprawnieni prowadzenie ruchu kolejowego i ułatwi obsługę handlową pociągów towarowych – wyjaśnia PKP PLK S.A. I informuje, że analizy działań inwestycyjnych, uwzględniają możliwość odbudowy stacji Dalekie. A szacunkowy koszt takiej operacji to około 15 mln zł. – Wstępnie przewidujemy, że odbudowa stacji mogłaby zakończyć się w 2027 roku – kończy swoją odpowiedź zarządca linii.

O dalszych losach postulatu Fundacji ProKolej i poprawie parametrów mazowieckiej linii nr 29 będziemy informować na bieżąco.

Dodaj komentarz