Zakład Alstom w Chorzowie zrealizuje produkcję nowoczesnych piętrowych składów Coradia Max dla PKP Intercity. To nie tylko największy w historii kontrakt firmy w Polsce, ale także impuls do dalszego rozwoju krajowego przemysłu kolejowego i innowacji technologicznych. O inwestycjach, kompetencjach, nowoczesnych rozwiązaniach i wyzwaniach związanych z tym projektem opowiadają Beata Rusinowicz, prezes Alstom Polska, oraz Artur Fryczkowski, wiceprezes spółki.

Produkcja składów ma odbywać się w Chorzowie – jakie konkretnie kompetencje i zasoby tej fabryki zostaną wykorzystane przy realizacji zamówienia dla PKP Intercity?
Beata Rusinowicz: Zakład Alstom w Chorzowie jest jedną z największych i najbardziej zaawansowanych technologicznie fabryk taboru kolejowego w Europie, zatrudniającą obecnie ponad 2700 pracowników. W ramach realizacji zamówienia dla PKP Intercity wykorzystane zostaną pełne kompetencje inżynieryjne i produkcyjne zakładu – od projektowania, przez montaż, aż po testowanie składów. Nasza fabryka posiada także doświadczenie w produkcji pociągów piętrowych, realizując wcześniej zamówienia m.in. dla klientów z Niemiec. Dysponujemy zaawansowaną infrastrukturą technologiczną, doświadczonym zespołem produkcyjnym, a także własnym centrum kompetencji w zakresie inżynieringu. Dział Inżynierii tworzy zespół ponad 260 wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy posiadają szerokie kompetencje obejmujące projektowanie konstrukcji nośnej pociągu, integrację urządzeń, projektowanie i integrację wyposażenia wnętrz oraz walidację i certyfikację pojazdów szynowych – uczestniczą w całym cyklu życia produktu.
W ciągu najbliższych dwóch lat zainwestujemy w rozwój chorzowskiego zakładu około 170 mln zł. Trzy nowe hale o łącznej powierzchni prawie 8 tys. m kw. zostaną wyposażone w nowoczesne linie produkcyjne i maszyny dostosowane do produkcji pociągów piętrowych właśnie typu Coradia Max. Realizacja nowego kontraktu w Chorzowie będzie możliwa również dzięki rozbudowie i adaptacji jednej z istniejących hal.
Czy realizacja tego kontraktu wpłynie na zatrudnienie lub rozwój kompetencji w zakładzie w Chorzowie? Czy planowane są nowe inwestycje lub zwiększenie mocy produkcyjnych?
BR: Realizacja kontraktu dla PKP Intercity będzie miała pozytywny wpływ na rozwój zakładu Alstom w Chorzowie- zarówno pod względem zatrudnienia, jak i rozbudowy infrastruktury. Warto podkreślić, że w ciągu pięciu lat, tj. od 2022 do 2027 roku, realizujemy w Polsce inwestycje o łącznej wartości 487 mln zł z przeznaczeniem na rozwój zakładów Alstom w Chorzowie, Wrocławiu i Nadarzynie. W ostatnich trzech latach przeznaczyliśmy już 320 mln zł na rozbudowę infrastruktury dla nowych projektów i modernizację zakładów. Nowe hale i linie produkcyjne pozwolą na realizację ambitnego portfela zamówień nie tylko dla PKP Intercity, ale też międzynarodowych klientów.
Alstom realizuje wiele zamówień na rynkach zagranicznych – czym wyróżnia się projekt dla PKP Intercity na tle innych realizacji firmy w Europie?
BR: To, co dla nas najważniejsze to fakt, że cała produkcja zostanie zrealizowana w Polsce – w zakładach w Chorzowie i Nadarzynie, co wzmacnia lokalny przemysł kolejowy i kompetencje krajowego sektora transportowego. Składy będą dostosowane do tras krajowych i międzynarodowych, w tym do przyszłej infrastruktury kolei dużych prędkości.




