Inwestycje

PKP PLK przebudują linię do Wisły Głębce i Cieszyna

Fot. PKP PLK

PKP Polskie Linie Kolejowe zainwestują 460 mln zł w zaprojektowanie i zrealizowanie przebudowy linii w Beskid Śląski. Dzięki inwestycji skróci się podróż z Katowic do Wisły Głębce. Prace projektowe są na ukończeniu.

Obecnie z Katowic do Wisły Głębce dojedziemy w ponad dwie godziny. Po realizacji projektu podróż ta skróci się o pół godziny – do 100 minut. Na nowym odcinku pojawi się więcej pociągów. Składy pasażerskie przyśpieszą z 20 lub 30 km/h do 80, a nawet 120 km/h. Jak deklaruje wykonawca, poprawa komfortu podróży zwiększy atrakcyjność Beskidu Śląskiego. Nowe tory poprawią także kolejowy ruch towarowy.

Po zakończonej inwestycji pociągi wrócą na tory między Goleszowem a Cieszynem. PKP PLK stworzy nowe stacje: Skoczów Bajerki (linia 157) i Ustroń Poniwiec (linia 191). Odnowione będą stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko. Prace obejmą też przystanki: Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka, Wisła Kopydło. Modernizację przejdą także 23 perony, aby dostosować je m.in. do potrzeb osób niepełnosprawnych i słabowidzących.

Na peronach staną nowe wiaty, ławki, czy poręcze do odpoczynku na stojąco. Platformy zyskają nowe oświetlenie, co wpłynie na bezpieczeństwo podróżowania. Zaplanowano również montaż stojaków na rowery.

W pracach projektowych przewidziano także wymianę 52 km torów, stworzenie nowych rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem, które zwiększą przepustowość linii.

Lokalne Centrum Sterowania powstanie w Skoczowie i będzie wyposażone w nowoczesny sprzęt komputerowy. Sprawniejsze podróżowanie zimą zapewni elektryczne ogrzewanie rozjazdów. Sieć trakcyjna zostanie kompleksowo przebudowana na remontowanych stacjach oraz odbudowana na nieużywanym obecnie szlaku Goleszów – Cieszyn. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa na 81 przejazdach kolejowo-drogowych oraz przejściach dla pieszych dzięki wymienionej nawierzchni, budowie nowych urządzeń srk i nowemu oświetleniu.

Aktualnie kończą się prace projektowe. Przebudowa wspomnianej linii z Chybia do Wisły Głębce podzielona zostanie na dwa etapy. Rozpocznie się od rewitalizacji linii kolejowych na trasie Bronów (Chybie) – Skoczów. Inwestycja od Skoczowa do Wisły Głębce będzie realizowana w 2021 roku. Jednocześnie, wykonawca przystąpił do prac przy przebudowie linii kolejowej na trasie Goleszów – Cieszyn. Zakończenie prac planowane jest w grudniu 2021 roku.

W związku z pracami, Koleje Śląskie od połowy marca do listopada wprowadzą zastępczą komunikację autobusową. Kursować ona będzie na odcinkach: Bielsko-BiałaSkoczów – Ustroń – Wisła Głębce oraz Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg – Chybie Mnich – Pierściec – Skoczów – Goleszów – Ustroń.

Wartość inwestycji to prawie 460 mln złotych, z czego 85 proc. pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

Dodaj komentarz