Alstom i VMS (Verkehrsverbund Mittelsachsen) zaprezentowały nowy, zasilany akumulatorowo pociąg. To istotny etap w kierunku ograniczenia zanieczyszczeń na niezelektryfikowanych trasach kolejowych.
Eksploatacja w 2024 r.
Opracowany przez Alstom, światowego lidera inteligentnej i zrównoważonej mobilności pociąg zaprezentowano 21 sierpnia 2023 r. VMS, zarząd transportu środkowej Saksonii, zamówił łącznie jedenaście akumulatorowo-elektrycznych pociągów Coradia Continental.
Pierwsze kursy ruszą na linii Chemnitz-Lipsk w 2024 r.
– Dzięki pociągom wodorowym i akumulatorowym Alstom oferuje swoim klientom dwa przyjazne dla środowiska alternatywne rozwiązania napędowe dla kolei – mówi Müslüm Yakisan, prezes Alstom w regionie DACH.
Coradia Continental – zielone i komfortowe pociągi
Zasilany bateriami pociąg może pokonać odległość do 120 kilometrów. Może kursować zarówno na trasach elektryfikowanych, jak i na odcinkach linii niezelektryfikowanych.
Trzyczłonowe pociągi Coradia Continental mierzą 56 metrów długości. Prędkość, z jaką mogą się poruszać w trybie akumulatorowym, wynosi 160 km/h. Pojemność akumulatorów litowo-jonowych dostosowano w ten sposób, aby pociąg mógł kursować również na linii bez trakcji.
Produkcja akumulatorowych pociągów elektrycznych leży po stronie niemieckich zakładów w Salzgitter i Mannheim. Zakład Alstom w Tarbes zaprojektował podsystem trakcji akumulatorowej.
Kolejny krok w kierunku ekologii
To kolejny projekt Alstom o zerowej emisji bezpośredniej w taborze kolejowym. W 2016 r. producent wprowadził Coradię iLint – pierwszy i jedyny na świecie pociąg napędzany wodorem.
– Dzięki pociągom akumulatorowym firmy Alstom chcemy wejść w przyszłość lokalnego kolejowego transportu pasażerskiego – mówi Mathias Korda, dyrektor zarządzający Verkehrsverbund Mittelsachsen GmbH (VMS).
Rozwiązania trakcyjne proponowane przez Alstom umożliwiają również przekształcenie istniejących pociągów z silnikiem Diesla na napęd zeroemisyjny.