Na kilka godzin przed powołaniem nowego ministra infrastruktury, Andrzej Adamczyk podsumował osiem lat działań Ministerstwa. Nakreślił także perspektywę na kolejne lata.
Minister Andrzej Adamczyk pełnił funkcję od 2015 r. W trakcie swojego wystąpienia przypomniał w jakich okolicznościach obejmował urząd.
— W 2015 r. mieliśmy za sobą rok, w którym polska kolej przewiozła zaledwie 269 mln pasażerów. Był to piąty najgorszy wynik w całej historii pomiarów. Polska sieć kolejowa się kurczyła, a w planach była dalsza likwidacja linii kolejowych, nazywana „optymalizacją” — powiedział minister A. Adamczyk.
Tymi słowami nawiązał do wypowiedzi ówczesnego prezesa spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Na posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury pod koniec 2012 r. podkreślił on nierentowność kilku tysięcy kilometrów linii kolejowych. Mówił także o zamknięciu odcinków o łącznej długości 3 tys. km. Swoją decyzję opierał na aspektach ekonomicznych i społeczno-gospodarczych.
— Takie było wówczas podejście do rozwoju kolei: spółki stwierdzały, że nie ma sensu utrzymywać linii kolejowych, ponieważ istnieje możliwość przejazdu autobusem — skonstatował minister.
W trakcie rządów Andrzeja Adamczyka działania dot. kolei oparto na trzech filarach: dbałości o infrastrukturę i systemy bezpieczeństwa, modernizację i budowę dworców oraz strategię taborową.
Andrzej Adamczyk przypomniał także praktykę likwidowania linii kolejowych.
— IX kadencja Sejmu, czyli 2019–2023 była pierwszą w historii wolnej Polski, podczas której nie zlikwidowano ani jednego kilometra linii kolejowej. Ten stan należy utrzymać w kolejnych latach — powiedział minister.
Jak przypomniał minister Adamczyk, ostatnich osiem lat było walką z wykluczeniem transportowym. Z ramienia ministerstwa za ten sektor odpowiedzialny był sekretarz stanu Andrzej Bittel, Pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu.
— Dzisiaj pociągi dalekobieżne obsługują pasażerów w ponad 60 powiatach więcej niż 8 lat temu. Polska kolej bije rekordy popularności. PKP Intercity przed końcem listopada przewiozła już więcej pasażerów w 2023 r. niż w całym roku poprzednim — powiedział A. Bittel.
Ministrowie przypomnieli, że przywrócone zostały połączenia kolejowe do takich miast jak Radzyń Podlaski, Rypin, Lubin czy Końskie. Zwrócili uwagę, że w kolejnych latach lista miast z dostępem do kolei będzie się nadal wydłużać dzięki programowi Kolej Plus.
Ważnym instrumentem walki z wykluczeniem komunikacyjnym w polskich regionach jest Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dzięki niemu samorządy otrzymują konkretne wsparcie, dzięki któremu już ok. 1,5 mln osób więcej jest włączonych do systemu autobusowego transportu zbiorowego w porównaniu z rokiem 2015.
Decyzją Premiera Mateusza Morawieckiego, na stanowisku ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka zastąpi .Alvin Gajadhur, dotychczas Główny Inspektor Transportu Drogowego.