Wydarzenia Wywiady

Artur Martyniuk, POLREGIO: Kontynuujemy kompleksową restrukturyzację [WYWIAD]

Warto podkreślić, że użytkownicy kolei regionalnej oczekują inwestycji w tabor. Ze zleconych przez nas badań na ogólnopolskiej próbie wynika, że poparcie dla inwestycji deklaruje aż 74% Polaków, którzy regularnie korzystają z naszych usług, czy też przewozów kolejowych spółek samorządowych. To przytłaczająca większość i oczekują oni zmian w miejscu ich zamieszkania, czyli nie tylko w aglomeracjach, gdzie sytuacja taborowa jest już naprawdę niezła. Koleje regionalne już dzisiaj stanowią integralną część oferty transportowej – aż 79% badanych zamieszkujących okolice, w których pociągi są dostępne, uważa tę formę transportu za ważną lub bardzo ważną dla społeczności. Niemal połowa wszystkich badanych Polaków deklaruje chęć skorzystania lub zwiększenia częstotliwości przejazdów z oferty kolei regionalnych, ale warunek to adekwatna jakość transportu kolejowego – dostępność, komfort i duża liczba oraz częstotliwość połączeń.

W tym roku spółka obchodzi 20 lat na rynku. To spory kawałek historii kolei w Polsce. Jak POLREGIO podsumuje się te dwie dekady?  

Spółka POLREGIO, które wcześniej funkcjonowała jako Przewozy Regionalne faktycznie została utworzona w 2001 r. na bazie Sektora Przewozów Pasażerskich PKP. Warto przypomnieć, że podział ten był przeprowadzony w warunkach bardzo trudnych dla kolei, czyli po dekadzie cięć i braku funduszy na inwestycje. Zamysłem było przekazanie Przewozów Regionalnych samorządom wojewódzkim i wyjście z PKP. W zamian jednak praktycznie nie przekazano spółce praktycznie żadnego majątku poza wyeksploatowanymi składami typu EN57, z których część z konieczności użytkujemy do dzisiaj. Można zatem powiedzieć, że 20 lat temu, już na samym początku istnienia, nastąpiła pierwsza restrukturyzacja spółki. W 2015 r. nastąpiło przejęcie ponad połowy udziałów w spółce przez Agencję Rozwoju Przemysłu S.A.. Dopiero od tego momentu możemy mówić o początku kompleksowej restrukturyzacji przewoźnika, którą konsekwentnie kontynuujemy. Paradoksalnie dzisiaj  POLREGIO to jedyny tak duży kolejowy przewoźnik pasażerski, który jest rentowny.

Na Trako w Gdańsku wspomniał Pan jednak, że z tych dwudziestu lat to 2020 można uznać za przełomowy?

Rok 2020 był dla POLREGIO przełomowy. Przede wszystkim po raz pierwszy w historii spółki podpisaliśmy wieloletnie umowy z samorządami wojewódzkimi. W aż 8 regionach udało się zawrzeć kontrakt na 10 lat. W porozumieniach z Marszałkami mamy zabezpieczone ponad 9 mld zł, a kwota ta wraz z realizacją programu Kolej Plus, czyli modernizacją i budową nowych linii kolejowych w regionach, oraz rozwojem gospodarczym w tej dekadzie, z pewnością ulegnie podwyższeniu. W ubiegłym roku mimo niekorzystnych warunków związanych z pandemią utrzymaliśmy zatrudnienie na poziomie sprzed wybuchu COVID-19, jak również zmniejszyliśmy koszty działalności o 11 mln zł oraz zadłużenie o ponad 30 mln zł. Skorzystaliśmy też z dostępnych tarcz antykryzysowych. Te wszystkie działania sprawiły, że uzdrowiliśmy finanse spółki i 2020 r. zakończyliśmy z dodatnim wynikiem na działalności podstawowej oraz dodatnim wynikiem finansowym netto na poziomie 23 mln zł.

Dodaj komentarz