Budowa brytyjskiej linii dużych prędkości HS2 (High-Speed Two) przebiega zgodnie z harmonogramem. Wykonawcy przymierzają się już także do rozpoczęcia prac budowlanych związanych z nową stacją przesiadkową HS2, zlokalizowaną w West Midlands. Władze tego regionu sugerują, że w ciągu następnych pięciu lat zatrudnienie znajdzie w tym miejscu nawet 1000 pracowników.
Projekt High-Speed Two dla Kolei Dużych Prędkości
Nowa linia kolejowa, określana w skrócie HS2, połączy za kilka lat Londyn z północno-zachodnią Anglią. Trasa pozwoli poruszać się pociągami KDP pomiędzy Szkocją, Manchesterem czy Birmingham. Budowa High-Speed Two to obecnie jeden z największych projektów kolejowych i infrastrukturalnych na terenie Europy.
Dzięki wykorzystaniu szybkich pociągów i odpowiednio dostosowanej do nich infrastruktury skróceniu ulegną podróże pomiędzy centrami metropolitalnymi – z Birmingham do Manchesteru przejazd będzie aż o połowę krótszy.
Powstanie High-Speed Two to inwestycja wieloletnia, rozłożona w czasie na kilka następnych dekad. Linia ta stanie się przy tym nowym trzonem sieci kolejowej oraz wyraźnym punktem rozwoju społecznego. Nie bez znaczenia jest bowiem fakt, że przy budowie, jak i późniejszej eksploatacji powstają i będą powstawały nowe miejsca pracy.
Miejsca pracy
Na tym etapie inwestycja związana z High-Speed Two przyczyniła się do powstania aż 25 tysięcy nowych miejsc zatrudnienia. Około tysiąca pracowników już teraz znajdzie także pracę przy budowaniu wspomnianej stacji przesiadkowej. Przepustowość tego punktu szacuje się na około pięć pociągów na godzinę (przejeżdżających w obu kierunkach), co pozwala na wysunięcie wniosku, że także w przyszłości konieczne będzie znalezienie personelu obsługującego.
Sama stacja będzie obiektem typu „zero netto”, to jest przyjaznym dla środowiska. Eksploatacja jej nie będzie prowadzić do emisji dwutlenku węgla, a wykorzystane rozwiązania technologiczne przyczynią się do efektywniejszego zużywania naturalnych zasobów. Mowa tu o zrównoważonym systemie oświetleniowym, który będzie w maksymalny sposób korzystał ze światła naturalnego czy też o ponownym stosowaniu wody deszczowej.
Stacja przesiadkowa zostanie rozbudowana na terenie o powierzchni 150 hektarów. Przez najbliższych kilka miesięcy wybrany wykonawca, firma Laing O’Rourke będzie opracowywać finalną postać projektu. Przypuszczalnie do pierwszych prac budowlanych dojdzie w 2023 lub 2024 roku. Obiekt zostanie ukończony do około 2027 roku.