– Przetarg na tunel w Łodzi to dowód na to, że kontynuujemy realizację inwestycji CPK, kierując się korzyściami dla pasażerów – mówił Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK. Spółka ogłosiła przetarg na budowę 4,6-kilometrowego tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w rejonie Łodzi Fabrycznej. To trzeci, jednocześnie największy kontrakt na prace budowlane dla projektu. Dwa pozostałe są w realizacji.
Otwarcie ogłoszonego przetargu spółka CPK planuje na koniec września. Jak przedstawia się kryterium ofert? Wybór najkorzystniejszej propozycji nastąpi na podstawie ceny – 70 proc. kryteriów oraz kwalifikacji personelu – 30 proc. Kontrakt dla zwycięzcy zawierać będzie czas realizacji prac – maksymalnie 46 miesięcy od dnia jego podpisania.
– Tunel dalekobieżny CPK to kluczowy element tzw. “Y”, czyli projektowanej trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. To bardzo ważna inwestycja, która wpłynie na funkcjonowanie polskiej kolei, a także istotny krok w realizacji naszego projektu 100-minutowej Polski. Nie tylko integrujemy wszystkie rodzaje transportu, by stworzyć spójną sieć transportową kraju, ale modernizujemy infrastrukturę i przyśpieszamy pociągi, by realnie skrócić dystanse między miastami – powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Ogłoszenie przetargu skomentował także minister Maciej Lasek.
– Przetarg na tunel w Łodzi to dowód na to, że kontynuujemy realizację inwestycji CPK, kierując się korzyściami dla pasażerów. Tunel ten będzie bardzo istotnym elementem linii „Y”, która jest naszym priorytetem inwestycyjnym. Po zakończeniu budowy trasy z Łodzi do Warszawy w 2032 roku podróż między tymi miastami skróci się do ok. 40 minut, czyli znacznie krócej niż obecnie. Będzie to czas porównywalny z czasem przejazdu warszawskim metrem ze stacji Kabaty do stacji Młociny – stwierdził wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek.
Tunel pod centrum Łodzi drążyć będzie zmechanizowana tarcza TBM o średnich 14 metrów. Docelowo przekop będzie miał 4,6 km długości. Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, „będzie to najdłuższy i o największej średnicy podziemny przejazd kolejowy dotychczas realizowany tą metodą w Polsce”. Pociągi pojadą w tunelu w obu kierunkach.
Położenie tunelu KDP
Pociągi jadące linią kolejową nr 85 od strony Warszawy będą wjeżdżać do tunelu z dworca Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię znajdzie się na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym znajdzie się rozwidlenie „Y” – na Wrocław i Poznań.
CPK – Dotychczas podpisane kontrakty w Łodzi
Spółka CPK wcześniej podpisała już dwa kontrakty na realizację prac w Łodzi. W ramach pierwszego zadania wzmocnione zostaną fundamenty Łódzkiego Domu Kultury. Wartość tego kontraktu to ponad 93 mln zł netto. Operacja powinna zostać zakończona w połowie 2025 r.