Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła przetargi na prace przygotowawcze dla projektowanych pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości. Dotyczą one odcinków Warszawa – CPK – Łódź oraz Łódź – Sieradz – Wrocław. Spółka planuje podpisać umowy ramowe z 75 wykonawcami.
Prace przygotowawcze dotyczą m.in. rozbiórki, wycinki, a także prac archeologicznych i geologicznych. Termin ich realizacji to osiem lat. Obejmą łącznie 340 km tras kolejowych, na których pociągi rozpędzą się do 250 km/h.
CPK ogłosiło przetargi w trzech obszarach:
- robót rozbiórkowych wraz z pracami towarzyszącymi (m.in. zgłoszenia wykonania w oparciu o projekty, uzyskania zgód administracyjnych, a także geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej);
- rozpoznania podłoża budowlanego wraz z opisem metodyki badań gruntowych i modelem geologicznym;
- wycinki drzew i krzewów oraz prac porządkowych, m.in. karczowania karpin, a także frezowania pni wraz z zagospodarowaniem biomasy.
– Pierwsze roboty w ramach zawartych umów ramowych powinny rozpocząć się zgodnie z harmonogramem już w tym roku. Najpierw dla szprychy nr 9 na odcinku Warszawa – CPK – Łódź, z którego pasażerowie mają zacząć korzystać w 2028 r. wraz z uruchomieniem I etapu lotniska. Liczymy na wyłonienie w przetargach doświadczonych wykonawców, którzy sprawnie przygotują teren budowy dla linii kolejowych –mówi Marek Langer, Dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego CPK.
Pierwszy przetarg
W ramach tego przetargu CPK podpisze umowę z 30 wykonawcami (15 wykonawców na odcinek). Oferty składać można do 23 czerwca. Przetarg na realizację prac rozbiórkowych ogłoszono w SmartPZP.
Drugi i trzeci przetarg
Dwa następne przetargi – na rozpoznanie geologiczne i wycinki drzew – zostaną ogłoszone w ciągu najbliższych dni. Powinny wyłonić odpowiednio: 15 i 30 oferentów. Zakładana maksymalna wartość tych trzech kontraktów to łącznie ok. 280 mln zł netto.
Czwarty przetarg
Postępowanie to obejmie nadzór archeologiczny na odcinku Warszawa – Łódź i Łódź – Wrocław.
Podczas wyboru podmiotów z którymi spółka CPK podpisze umowy ramowe, kluczowym kryterium będą doświadczenie i kwalifikacje oferentów. Wykonawcy poszczególnych zadań będą potem wybierani spośród zakwalifikowanych firm na podstawie ceny w postępowaniach cząstkowych.
Warianty inwestorskie CPK
Spółka CPK ma już wybrane warianty inwestorskie, czyli preferowane przebiegi, dla pięciu odcinków KDP: 140 km między Warszawą, CPK i Łodzią, 200 km między Łodzią, Sieradzem i Wrocławiem (dla obu tych tras trwa już zaawansowane projektowanie), 155 km między Sieradzem i Poznaniem, 40 km na Podkarpaciu (z Łętowni do Rzeszowa) i 70 km na Śląsku (między Katowicami i czeską Ostrawą).
Łącznie studia wykonalności są gotowe albo opracowywane dla ponad 1500 km z 2000 km planowanych kolejowych szprych CPK.