Czeski przemysł kolejowy realizuje w Polsce zamówienia o wartości miliardów CZK. Do wzrostu znacząco przyczynił się udział w targach TRAKO 2025
O zamówieniach o wartości miliardów koron czeskich rozmawiały poszczególne firmy czeskiego przemysłu kolejowego podczas targów techniki szynowej TRAKO 2025, które odbywają się w polskim Gdańsku w tym tygodniu – od 23 do 26 września 2025 r. Wynikiem są konkretne projekty handlowe dotyczące dostaw komponentów, technologii czy systemów do zabezpieczenia i sterowania ruchem kolejowym.
Tegoroczny udział w targach TRAKO był wyjątkowo istotny i niezwykle udany. Czeski przemysł kolejowy należał w tym roku do największych wystawców na TRAKO i zaprezentował wyroby, które znalazły się wśród najciekawszych propozycji całej imprezy. Należą do nich m.in. pociągi bateryjne BEMU RegioPanter, nowy tramwaj ForCity Plus 52T od Škoda Group, fotele firmy BORCAD wykorzystywane de facto przez wszystkich znaczących producentów pojazdów szynowych, własna technologia ETCS czy innowacje w postaci pociągów autonomicznych i inne rozwiązania. Dzięki udziałowi w targach udało się wesprzeć kontrakty dla czeskiego przemysłu o wartości miliardów CZK – mówi Marie Vopálenská, dyrektor generalna ACRI – Stowarzyszenia Przedsiębiorstw Czeskiego Przemysłu Kolejowego, które koordynowało udział w targach TRAKO.
Dla czeskiego przemysłu kolejowego eksport ma kluczowe znaczenie. Stanowi 50 % wolumenu produkcji (rocznie ok. 66 miliardów CZK), a Polska należy do piątki największych rynków zbytu dla czeskich producentów. W Polsce aktywnie działają również czescy przewoźnicy kolejowi, którzy z powodzeniem docierają do lokalnych klientów.
Stoisko czeskich firm na targach TRAKO w Gdańsku odwiedził także Břetislav Dančák, ambasador Republiki Czeskiej w Polsce, który z tej okazji powiedział:
Targi TRAKO uważam za wyjątkową okazję do prezentacji czeskich firm nie tylko w Polsce, lecz także w całej Europie. Czescy przedsiębiorcy potrafią oferować unikalne rozwiązania i innowacyjne produkty, które cieszą się dobrą opinią na polskim rynku, a ja osobiście spotykam się z wieloma pozytywnymi reakcjami polskich partnerów na współpracę z czeskimi firmami. Naturalnym interesem i zadaniem Ambasady Republiki Czeskiej w Polsce jest wspieranie aktywności czeskiego przemysłu na rynku polskim. Na uwagę zasługują nie tylko dostawy produktów i technologii czeskich firm, ale także rosnąca aktywność czeskich przewoźników. Wszystko to przyczynia się do budowania dobrego wizerunku Czech w Polsce.
Jeden z największych światowych producentów foteli kolejowych – firma BORCAD – jest tradycyjnym wystawcą na targach TRAKO. W tym roku jednak po raz pierwszy, we współpracy z partnerami – producentami pojazdów szynowych – jej wyroby znalazły się aż w czterech składach eksponowanych na torach wystawowych. Dzięki temu mogła zaprezentować praktycznie całe swoje portfolio – od rozwiązań dla transportu dalekobieżnego po jednostki regionalne.
Fotele BORCAD były obecne w składach szybkich pociągów ComfortJet konsorcjum Siemens-Škoda, w nowej jednostce bateryjnej RegioPanter BEMU od Škody, w pojazdach PESA przeznaczonych dla przewoźnika ŁKA (Łódzka Kolej Aglomeracyjna), a także w jednostce Stadler FLIRT dla Kolei Mazowieckich. Polska odpowiada za ok. 10 % zamówień firmy; tegoroczny obrót na tym rynku spółka szacuje na rekordowe 100 mln CZK. Celem na najbliższą przyszłość jest utrzymanie tego poziomu zamówień w Polsce na stabilnym pułapie ok. 100 mln CZK rocznie.