Unia wspiera rozwój CNG, LNG i biometanu między innymi poprzez:
- umożliwienie państwom członkowskim obniżenia podatku akcyzowego na paliwa gazowe,
- zachęcanie do korzystania z pojazdów napędzanych gazem,
- współfinansowanie stacji CNG, LNG i biometanu.
Potencjał wdrożenia LNG na polskiej kolei
Polska gospodarka stoi w przededniu transformacji związanej z modernizacją mającą na celu ograniczanie emisji CO2 a docelowo uzyskanie neutralności klimatycznej. Zmiany będą dotyczyły także kolei.
Czy do wdrożenia LNG na polskiej kolei należy korzystać z gotowych rozwiązań zagranicznych producentów, czy traktować to jako szansę na stworzenie w Polsce rozwiązań innowacyjnych? Wydaje się, że polskie podmioty (producenci taboru, zakłady naprawcze i serwisowe, dostawcy komponentów, dostawcy gazu) powinny traktować takie przedsięwzięcie jak modernizacja jako okazję do zdobycia doświadczeń i rozwijania kompetencji umożliwiających również aktywne konkurowanie na rynkach międzynarodowych. Wożenie LNG na polskiej kolei niesie za sobą potencjał korzyści dla krajowej gospodarki. Każde zamówienie realizowane przez rodzime firmy to nie tylko miejsca pracy i podatki odprowadzone w Polsce, ale również rozwój usług i łańcuchów dostaw związanych z późniejszą obsługą czy serwisem określonych rozwiązań. Istotne jest również, to że w przypadku wielu większych podmiotów duża część środków może być reinwestowana w rozwój i opracowywanie nowoczesnych technologii, które można później sprzedawać na rynkach zewnętrznych.
Tomasz Budzik
System 10 000