Rozpoczęta w zeszły roku współpraca weszła na nowy poziom w lutym br., kiedy to PAIH, PIK i MASKA uzgodniły trójstronne Memorandum of Understanding (MoU). Sygnatariusze – Hermanto Dwiatmoko, reprezentujący MASKA oraz Sławomir Jankowski z PIK symbolicznie podpisali dokument podczas wirtualnego spotkania zorganizowanego w Ambasadzie RP przy współpracy z ZBH w Dżakarcie.
Umowa ma bezprecedensowy charakter z tego względu, że jest pierwsze trójstronne MoU podpisane przez PAIH, pierwsze MoU podpisane przez polskie i indonezyjskie organizacje z branży kolejowej, a także pierwsze międzynarodowe MoU zawarte przez Stowarzyszenie Kolejnictwa w Indonezji. Podpisanie negocjowanej od 2020 roku umowy jest kolejnym etapem promocji i wsparcia ekspansji polskich przedsiębiorstw w Indonezji w ramach długoterminowej strategii. Porozumienie przewiduje możliwość powołania grup roboczych, wspólnych misji gospodarczych oraz wydarzeń targowych, których celem jest wsparcie polskich firm z branży kolejowej w ekspansji na rynku dalekowschodnim.
Możliwości ekspansji dla polskich firm
Przed polskimi firmami, które zdecydują się na kooperację na rynku indonezyjskim, stoi ogromna szansą na zwiększenie eksportu. W perspektywie średnio i długookresowej producenci podzespołów dla taboru czy infrastruktury mogą wykorzystać zwiększające się zapotrzebowanie w Indonezji na wsparcie ze strony zagranicznych partnerów. Tym bardziej, że duże podporowsparcia na rynku lokalnym udzielić może powołane w 2019 roku Konsorcjum Rozwoju Kolei (IRDC), którego głównym udziałowcami są indonezyjskie spółki skarbu państw. W jego skład wchodzą cztery przedsiębiorstwa państwowe:
• PT INKA (dostawca taboru),
• PT LEN (sygnalizacja i elektryka),
• PT Waskita Karya (infrastruktura),
• PT KAI (zarządzanie systemem kolejowym.
W październiku tego samego roku IDRC podpisało umowę o wspólnym rozwoju kolei z Petrotrade z Laosu oraz HT Investment Construction Management Co. Ltd. z Wietnam. Celem jest budowa linii kolejowej o długości 195 km. z Thakhek w Laosie do portu Vung Ang w Wietnamie. Dla Indonezji projekt jest bezprecedensowy bowiem po raz pierwszy stała się dostawcą usług kolejowych. Wobec tego polscy producenci- od małych firm po liderów rynkowych- stoją przed wyjątkową możliwością zwiększenia eksportu na bardzo lukratywny rynek Azji Południowo-Wschodniej w związku z:
• ekspansją Indonezyjskiego Konsorcjum Rozwoju Kolei (IRDC);
• rozwojem łączności i sieci kolejowej w ramach wspólnoty ekonomicznej ASEAN
• inwestycjami w ramach Indonezyjskiego Narodowego Planu Rozwoju Kolei;
• zapotrzebowaniem na zagraniczne podzespoły kolejowe.
Potencjał inwestycyjny dla polskich firm jest znaczny ze względu na to, że w związku z dynamicznym rozwojem branży przy ograniczonej podaży Indonezja zmuszona będzie do zwiększenia zaangażowania podmiotów zagranicznych w celu budowy rodzimego taboru. Podczas konferencji międzynarodowej „Indonesian Railway virtual conference” zorganizowanej w Dżakarcie w dniu 22.01 br., podkreślono konieczność współpracy międzynarodowej w kluczowych obszarach: