Uważam, że cyfryzacja to nie moda, lecz fundament rozwoju nowoczesnego sektora kolejowego, który musi odpowiadać na wyzwania technologiczne, klimatyczne i społeczne, przez co jest jednym z kluczowych filarów długoterminowej strategii rozwoju zarówno PKP S.A. jak i Grupy PKP. Cyfryzacja wspiera realizację priorytetowych działań w obszarach związanych z modernizacją infrastruktury, podniesieniem jakości usług i satysfakcji pasażera, szeroko rozumianego bezpieczeństwa na kolei, a także wzrostu efektywności energetycznej i zrównoważonego rozwoju.
O tym, jak dużą wagę przykładamy do kwestii związanych z cyfryzacją może świadczyć fakt, iż powołaliśmy Radę Transformacji Cyfrowej Sektora Kolejowego, która skupia nie tylko spółki Grupy PKP, ale również samorządowych przewoźników kolejowych, bo – tak jak powiedziałem na początku – system kolejowy to nie tylko Grupa PKP. Konsekwentnie inwestujemy w zaawansowane rozwiązania technologiczne w obszarze zbierania, analizy i przetwarzania dużych zbiorów danych, automatyzacji procesów, cyberbezpieczeństwa czy cyfrowej informacji pasażerskiej wspierane przez obecnie tak bardzo popularną i dynamicznie rozwijającą się sztuczną inteligencję. Równolegle prowadzimy transformację organizacyjną, budując kompetencje cyfrowe wśród pracowników i standaryzujemy architekturę IT w Grupie PKP.
Czy planowane są inwestycje w sztuczną inteligencję i jeśli tak to w jakim zakresie Spółka/ Grupa PKP zamierza ją wykorzystywać?
Oprócz dwudziestoletniego doświadczenia zawodowego w sektorze kolejowym jestem przede wszystkim inżynierem po kierunku automatyka i inżynieria komputerowa, więc kwestia wdrażania rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję jest dla mnie sprawą kluczową i zagadnieniem o znaczeniu strategicznym – zarówno z punktu widzenia skuteczności operacyjnej Grupy PKP, którą razem z kolegami z Zarządu współkieruję, jak i pod kątem budowania innowacyjności na kolei. Aktualnie skupiamy się na zidentyfikowaniu obszarów, których stopniowa optymalizacja doprowadzić może do ogólnej poprawy wydajności prowadzonych przez nas działań, co przełoży się na podniesienie poziomu satysfakcji klientów PKP S.A. Od specyfiki obszarów, zarówno funkcjonalnych, jak i badawczych, będzie zależeć dobór odpowiednich narzędzi i doświadczeń.
Sztuczna inteligencja nie jest już przyszłością – ona dzieje się teraz. W moim przekonaniu kluczowe jest, by umieć czerpać z niej to, co najlepsze – i właśnie tak staramy się działać.
Jednym z najcenniejszych obecnie zasobów Grupy PKP są duże wolumeny zróżnicowanych, wysokiej jakości danych. Ich analiza, możliwa dzięki zastosowaniu nowoczesnych algorytmów sztucznej inteligencji, otwiera szerokie spektrum możliwości przekładających się na realne usprawnienia operacyjne i biznesowe. W tym kontekście budowa środowisk, w których testowane będą możliwe scenariusze wdrożeniowe w wybranych obszarach działalności, ma szczególnie istotne znaczenie. Chociaż kwestie te mają charakter ekspercki i wymagają silnego zaangażowania zespołów merytorycznych, to nie ma wątpliwości, że budowa kompetencji cyfrowych w Grupie PKP może wpłynąć na osiągnięcie zamierzonych efektów.