Czwarty priorytet to transformacja ekologiczna. Jako sektor mamy do odegrania ogromną rolę w transformacji energetycznej Polski i Unii Europejskiej. Inwestujemy w zieloną energię (np. fotowoltaikę, zakup energii z OZE), współpracujemy z przewoźnikami przy wymianie taboru oraz testujemy nowe formy napędu (wodorowe i bateryjne), co pozwala nam realnie obniżać emisję zanieczyszczeń i wpływać na zmiany klimatyczne.
Wszystkie te działania są ukierunkowane na to, aby kolej była nowoczesna, konkurencyjna i coraz częściej wybierana jako środek transportu – będzie to z korzyścią zarówno dla pasażerów, ale i dla całej gospodarki. Chcemy nie tylko odbudować zaufanie do kolei w wymiarze codziennym, ale także uczynić ją nowym filarem systemu transportowego odpowiadającego na wyzwania XXI wieku.
Jakie działania prowadzi obecnie PKP S.A. w dziedzinie badań i rozwoju?
PKP S.A. zaangażowana jest w szereg działań dotyczących wprowadzenia nowych rozwiązań technologicznych na kolei. Działania prowadzone są na rzecz spółki, Grupy PKP oraz szeroko rozumianego rynku kolejowego. W ramach powołanego przez spółkę Ekosystemu Badawczo-Rozwojowego Partnerstwa Europe’s Rail współpracujemy z uczelniami wyższymi, instytutami naukowymi oraz innymi podmiotami realizującymi badania i wdrożenia w zakresie badań i rozwoju (R&D) w naszym kraju, a jednocześnie jako cały ekosystem współpracujemy z największymi operatorami kolejowymi oraz dostawcami usług i producentami na rynku europejskim. Obecnie w ramach wskazanego Partnerstwa jesteśmy zaangażowani w 4 projekty flagowe (FP1 MOTIONAL, FP3 IAM4RAIL, FP4 Rail4Earth oraz FP6 FutuRe) oraz 2 dodatkowe projekty DACtivate oraz Rail4Cities.
Wachlarz zadań realizowanych w ramach pakietów roboczych obejmuje swoim zakresem m.in. wypracowanie rozwiązań proekologicznych w zakresie budowy dworców modułowych, gdzie zakłada się wykorzystanie materiałów z recyklingu, nowe rozwiązania w zakresie wykorzystania OZE i systemów ogrzewania i chłodzenia, co ma na celu zapewnienie redukcji CO₂ w całym cyklu życia produktu. Kolejnymi innowacyjnymi rozwiązaniami, które aktualnie podlegają procesowi badawczo-rozwojowemu są technologie cyfrowego modelowania BIM do zarządzania całym procesem zarządzania dworcami, a także przygotowujemy się do weryfikacji użyteczności cyfrowego bliźniaka (z ang. Digital Twin) w procesie planowania budowy, a w szczególności eksploatacji dworców.
Wśród projektów, które naszym zdaniem są niezbędne już dziś i wyznaczają przyszłość, jest m.in. wdrożenie cyfrowych kart obiektu oraz systemów wspomagania decyzji w zakresie utrzymania i monitorowania żywotności zainstalowanych urządzeń w kontekście ich przeglądów i serwisów.
Zawsze uważałem, że kolej powinna być miejscem, gdzie sprawdza się przyszłość w praktyce – dlatego tak bardzo wspieram nasze zaangażowanie w działania badawczo-rozwojowe. Prowadzimy także prace związane ze stworzeniem pilotażowych magazynów energii dla stacji kolejowych i trakcji oraz systemu zarządzania wykorzystaniem energii, a także stworzenie modelu lokalizacji stacji tankowania wodoru oraz interfejsu do tankowania lokomotyw.