Wrocław na jeden dzień stał się stolicą europejskiej kolei. 29 kwietnia w stolicy Dolnego Śląska spotkali się ministrowie transportu i prezesi spółek kolejowych z całej Unii Europejskiej, by rozmawiać o przyszłości transportu szynowego. Wydarzenie zorganizowano w ramach polskiej prezydencji w Unii Europejskiej, a gospodarzem był marszałek województwa dolnośląskiego Paweł Gancarz.

– Dolny Śląsk to dziś nie tylko infrastrukturalne serce Polski, ale całej Europy – podkreślił marszałek Gancarz podczas otwarcia konferencji.
W jego ocenie region od lat skutecznie inwestuje w kolej, a efekty tych działań widoczne są nie tylko w skali krajowej, lecz także europejskiej. Obok modernizacji torów i zakupu nowoczesnego taboru, województwo rozwija również zintegrowane systemy transportowe, w tym wspólny bilet dla wszystkich środków komunikacji w regionie.
Dolny Śląsk nieprzypadkowo stał się gospodarzem tego prestiżowego spotkania. Jak zaznaczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak, region może być wzorem dla innych krajów UE w zakresie skutecznej organizacji transportu publicznego. Dzięki inwestycjom, do sieci kolejowej włączono miejscowości zamieszkałe przez ponad 200 tys. osób, a liczba pasażerów Kolei Dolnośląskich wzrosła w ostatniej dekadzie z 5 do niemal 25 milionów rocznie.
– Wrocław i Dolny Śląsk to dziś europejskie stolice kolei – mówił minister Klimczak, zwracając uwagę na międzynarodowy charakter wydarzenia, w którym uczestniczyło ponad 20 delegacji rządowych i przedstawiciele kluczowych instytucji unijnych. – Omawialiśmy m.in. kwestie połączeń międzynarodowych, w tym oczekiwane odpowiedzi Austrii i Słowenii w sprawie połączenia Warszawa–Rijeka – dodał.
Wśród tematów poruszanych podczas konferencji znalazła się również przyszłość kolei dużych prędkości w Polsce. Szczególną uwagę poświęcono projektowi włączenia Wrocławia do sieci KDP poprzez trasę prowadzącą przez Łódź, Sieradz i Kępno. – To szansa na niemal dwukrotne skrócenie czasu podróży z Warszawy do Wrocławia – mówił Michał Rado, wicemarszałek Dolnego Śląska. Inwestycja miałaby również wzmocnić regionalne połączenia kolejowe na wschodzie województwa.
Nie zabrakło również dyskusji o przyszłości transportu kolejowego w kontekście cyfryzacji, zrównoważonego rozwoju i rosnącej roli transportu szynowego w logistyce towarowej. Eksperci podkreślali, że w Polsce rocznie z kolei korzysta już ponad pół miliarda pasażerów, a coraz większy odsetek biletów – sięgający nawet 50% – sprzedawany jest online.
– W ciągu ostatnich 15 lat Dolny Śląsk odniósł największy sukces w Polsce w rozwoju transportu kolejowego – podsumował wiceminister Piotr Malepszak.
Zwieńczeniem wydarzenia była debata ekspertów i operatorów kolejowych, którzy wspólnie zastanawiali się nad budową partnerstwa na rzecz nowoczesnego, efektywnego i konkurencyjnego transportu w Europie.