W związku ze studium planistycznym dla Warszawskiego Węzła Kolejowego pojawiają się propozycje związane z budową drugiej linii średnicowej. Póki co pomysłodawcy zastanawiają się, jaki wariant przebiegu nowej trasy byłby najbardziej optymalny. Pod uwagę bierze się między innymi linię Warszawa Wileńska – Warszawa Służewiec czy też Warszawa Gdańska – Warszawa Służewiec.
Nowa inwestycja o takim charakterze miałaby posłużyć rozwojowi sieci aglomeracyjnej, a jednocześnie wesprzeć trasy regionalne. W tym celu PKP będzie zresztą rozważać położenie trzeciej nitki torów w obrębie odcinka Warszawa Zachodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia.
Wstępne prace i rozważania związane są również z kwestią wyboru odpowiedniej lokalizacji, która odpowiadałaby najbardziej pasażerom w Warszawie. Pod uwagę wzięto takie rejony, jak skrzyżowanie Domaniewskiej i Wołoskiej czy też Ronda ONZ i stacji Ratusz Arsenał. Niewykluczone, że w wyniku przeprowadzonego studium uda się wyodrębnić inne miejsca sprzyjające rozbudowie Warszawskiego Węzła Kolejowego.
A co z okolicami Warszawy?
Pod debatę twórcy projektu wezmą możliwość powstania tak zwanego ringu miejskiego, którego celem byłoby dogodne skomunikowanie także podwarszawskich miejscowości – albo poprzez wybudowanie dodatkowej infrastruktury, albo zmodernizowanie już istniejącej w najwygodniejszy możliwy sposób.
Firma, która wygra przetarg na opracowanie wspomnianego studium będzie musiała do 2025 roku przeprowadzić wszystkie niezbędne prace planistyczne.