Inwestycje Pasażer

Dworzec kolejowy Palędzie otwarty dla podróżnych

Zakończyła się przebudowa dworca Palędzie w województwie wielkopolskim. Inwestycja zrealizowana została z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jej koszt to 9,17 mln zł.

Dworzec kolejowy Palędzie otwarty dla podróżnych (fot. PKP S.A.)
Dworzec kolejowy Palędzie otwarty dla podróżnych (fot. PKP S.A.)

Dworzec kolejowy Palędzie powstał na przełomie lat 1869/70 w ramach budowy Kolei Marchijsko-Poznańskiej z Poznania do Frankfurtu nad Odrą i Gubina (z rozgałęzieniem w Zbąszyniu). Obiekt zbudowano według typowego, powtarzalnego projektu dla tej linii, w utylitarnym stylu tzw. przemysłowym (lub „ceglanym”, niem. Rohbau). Aż do 1920 r. nosił nazwę Dąbrówka (pisane wówczas Dombrowka). Dworzec był pod koniec XIX lub na pocz. XX w. rozbudowany w kierunku zachodnim, dobudowano też pomieszczenie nastawni. W późniejszych latach budynek został także otynkowany. W ramach inwestycji renowację przeszła elewacja budynku wraz detalami architektonicznymi. Na szczycie elewacji od strony miasta, tuż pod zadaszeniem pojawił się nowy zegar, a stolarka okienna i drzwiowa została odtworzona na wzór historycznej.

– Dzięki przebudowie dworzec Palędzie stał się nie tylko obiektem, któremu przywrócono historyczną świetność, ale przede wszystkim nowoczesną i komfortową przestrzenią obsługi podróżnych, dostępną dla osób z niepełnosprawnościami. Inwestycje infrastrukturalne, w tym kolejowe, to bardzo ważny element intensywnego rozwoju aglomeracji poznańskiej, w której bardzo wielu mieszkańców każdego dnia korzysta z transportu publicznego – mówi Paweł Lisiewicz, członek zarządu PKP S.A.

 

Metamorfozę przeszło wnętrze dworca. Na parterze budynku znajduje się poczekalnia dla podróżnych oraz toalety. W przestrzeni dworca pojawiły się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także nowy system informacji głosowej. Strefa obsługi podróżnych dworca ma nowoczesny wygląd, ale część detali wnętrza, np. posadzka czy stolarka okienna i drzwiowa nawiązują swoim wyglądem do historycznego charakteru budynku. Na dworcu znajdują się też pomieszczenia komercyjne. Na parterze jest lokal przeznaczony dla spółki kolejowej, a na parterze i piętrze jest powierzchnia dla gminy Dopiewo. Podróżni będą mieli także wkrótce do dyspozycji automaty vendingowe oraz biletomat.

Istotnym elementem inwestycji było także dostosowanie budynku do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Stało się to możliwe dzięki likwidacji barier architektonicznych, montażowi oznaczeń w alfabecie Braille’a, tablic dotykowych z planem dworca oraz ścieżek prowadzących, które ułatwiają przemieszczanie się osobom niewidomym i niedowidzącym. Z myślą o bezpieczeństwie podróżnych w budynku zainstalowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu. Dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym dworzec stał się niskoemisyjny i energooszczędny. W budynku zamontowano nowe energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, a także panele fotowoltaiczne na dachu służące do pozyskiwania „zielonej energii”. Przebudowane zostało także najbliższe otoczenie dworca. Na nowo ułożona została nawierzchnia chodników, zamontowano stojaki rowerowe oraz powstały podjazdy dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Dodaj komentarz